- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
682

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August 1907 - Richard Eriksen: Teosofien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

682

Teosofien

naturligst som sporadiske Udslag af en latent højere Sans, som
slumrer hos de fleste af os, i alt Fald under Jordelivet, men som vi
muligens i Løbet af vor fremtidige Evolution vil lære at udvikle og beherske.
Disse sporadiske Udslag af en højere Sans er langt hyppigere, end man
tror, og gør det meget rimeligere at tro, at enkelte Mennesker ved
speciel Træning kan have bragt skjulte Sanser til fuld Udfoldelse.

Hr. Melbyes Artikkel er skikket til at fremkalde det Indtryk, at
omtrent hver anden Teosof er et halvgalt Menneske, som gaar
omkring og „ser" alle mulige underlige Ting. Sandheden er imidlertid,
at de Teosofer, som er i Besiddelse af et udviklet Klarsyn, lader sig
tælle paa Fingrene, og at den store Majoritet af det teosofiske
Samfunds Medlemmer kun intellektuelt beskæftiger sig med de
Forklaringer, som paa Basis af Klarsynets Undersøgelser findes nedlagt i
enkelte teosofiske Skrifter. Hr. Melbye har, synes det, en meget ringe
Mening om de faa Teosofer, som tror sig i Besiddelse af højere
Er-kendelsesevner, skønt han lader falde nogle meget anerkendende
Adjektiver om Mrs. Besant, som er en af dem. Men før man dømmer
dem, bør man læse nogle af derés Skrifter og derefter spørge sig selv,
om det er rimeligt at antage, at disse Bøgers Forfattere er saa blottet
for kritisk Dømmekraft, at de ikke skulde kunne skelne mellem
subjektive Hallucinationer og Syner, som maa tilskrives objektive
Aarsager. Naar tre eller fire Personer, som mener sig i Besiddelse af
disse højere Sanser, uafhængig af hinanden anvender dem til
Iagttagelse af et og samme oversanselige Objekt og hver for sig leverer
Beskrivelser deraf, som viser sig at stemme lige saa godt overens
som Beskrivelser af samme fysiske Genstand, leveret af forskellige
Personer, som har iagttaget den med deres fysiske Sanser, da faar
man holde dem til Gode, at de vægrer sig for at anse de højere
Sansers Vidnesbyrd for pur Illusion og Vildfarelse. Naar de med andre
Ord finder, at de højere Sanser i fuldt udviklet Stand udholder
lignende Krydsprøver som vore fysiske Sanser, da kan man ikke
fortænke dem i, at de mener sig at have paalidelig Grund under
Fødderne. Og i denne Stilling befinder den fuldt udviklede okkulte
Forsker sig.

Læren om Reinkarnationen og Karma synes mig i Hr. Melbyes
Fremstilling at faa et Skær af Fatalisme, som den ganske mangler i
den teosofiske Litteratur. Det hedder, at naar vi fødes, er hele vort
Liv bestemt af vor Karma fra foregaaende Liv, og Svaret paa ethvert
psykologisk Spørgsmaal bliver, siger han: Karma fra en foregaaende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0698.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free