- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
61

(1882) [MARC] Author: Peter Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

61
’de alligevel tilstroekkeligt syndige Ipoer, som forfulgte Jesus
mdtil Korsets Dod. Derfor foranledigedes Jesus ikte til
i sine Taler til Folket synderlig at berpre en sjelden seet
Synd. Men da han i sine Slutningstaler om Verdens
Hderste Tider talte ogsaa til os, da, ved Talen om Figen
trceets Knopning til den store Sommer, hvorpaa den Hpst
fulgte, da Herren indsamler de trofaste i sin Lade og op
brcender de utro med evig Ild, da lcrgger han til: Men
vogter Eder, at ikke Eders Hjerter nogen Tid be
fvcrres gjennem Fraadseri og Drukkenskab og
Sorg for dette Liv, saa at den Dag kommer ufor.
varende over Eder (Luk. 21, 34). Den Tjener, som Her
ren ved sin uformodede Ankomst hug istykker og gav ha»
!hans Lod med de vantro, uagtet han vel vidste sin Herres
-Vilje, men ikke beredte sig og ikke gjorde efter hans Vilje,
— denne Tjener havde aabenbaret denne sin Sikkerhed ved
at flåa sineMedtjenere, cede og drikke og blive drukken
12, 45), eller ved at dr ikke (selv muligens «maade-
Ug") med de drukne (Math. 24, 9). Drukkenskaben mpder
os saaledes her, ligesom hos Moses, Esajas, Mika, Habakuk
o. fl. som et as Tegnene paa den sidste Tid.
Ikke engang blandt Hedningerne sees Tegn til en saadan
Drukkenstab som vor Tids, uagtet den nok sees at have vce
ret ~umaadelig". Paulus opfordrer dog de Kristne i Rom
til at vandre aerligt som om Dagen, ikke i Fraadseri og
Drukkenskab, og til vel at give Legemet Nceringsmidler,
men ikke saadanne, som indvirkede paa de syndige Begjcrrin
ger (~plejer ikke Kjpoet til at vcrkke Begjcrrligheder"). Hvem
kan indbilde sig at adlyde dette Bud, naar han gyder Stcerk
drikkes Olje i Begjcerlighedernes Ild? Den berilsende Drik
er ikke noget Næringsmiddel for Kjsoet i dets bogstavelige,
men vel i dets aanoelige Betydning. Den er hverken Le
gemets 2Ere eller Nsdte»rft.
I Brevet til Korinthierne (1. Kor. 5, 11), stilles Dran
kerne mellem Skjcrndegjcester og Rpvere, idet selve Ordstillin
gen giver et klart Begreb om, fra hvilket Synspunkt Kristen,
dommen bedommer en Last, hvor Skillelinjen mellem Maade-
og Umaadehold er vanskeligere objektivt gyldiat at
trcrkke op, end det var for Apelles at klpve sin Medbejlers
knapt synlige Linje i to. I 1. Kor. 6, 10. forsikres yder
mere, at Tyde og Gjerrige og Drankere og Bespot-
ikke skal arve Guds Rige. At drikke i Afguds,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:06:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/totigol/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free