- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Fjerde bandet. Råämnenas kemiska behandling /
499

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den tyska glastillverkningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vi träffa sålunda glas af de prydligaste former,
hvartill fabrikaten från Murano omisskänneligen
utgjort modeller, och ej mindre vackra och smakfulla
äro de utsiringar, som antingen blifvit framstälda
genom påsmälta glasknippen och trådar af olika färger
eller genom slipning. Liksom på andra områden,
gick äfven här under senare tider den rena smaken
nästan helt och hållet förlorad, och många falska
riktningar skulle kunna angifvas, hvilka ej blott
på sin tid förstodo att vinna insteg och hålla sig
uppe, utan äfven i våra dagar, då man ty värr ofta
anser det gamla likbetydande med det sköna, åter
blifvit framdragna. I stället för att hänvisa deras
alster till samlingarna, der de kunde fylla sin plats
som ämne för studier, ställer man dem i förgrunden
på en plats, der man borde och skulle gifva ögat
en angenäm och ädel vederqvickelse. Vi mena det
förvända maneret att medelst täckande oljefärger
utsira glasföremålen och på dem anbringa hvarjehanda
afbildningar, föreställande vapen, deviser m. m.,
brokiga teckningar af den mångfaldigaste art,
visserligen prydliga och i många hänseenden i och
för sig berömvärda, men aldrig på sin plats på ett
material, hvars utmärkande karakter, genomskinlighet,
är så ädel, att han ej på minsta sätt förlik er sig
med ett ämne, för hvilket hvarje brädlapp bildar ett
tillräckligt underlag. Det tyska glasmakeriet har i
följd häraf under ett helt århundrade i konstnärligt
hänseende endast intagit en mycket underordnad rang.

I Venezia tillverkade man företrädesvis natronglas
dels af den naturligt förekommande sodan, dels af
strandväxternas natronhaltiga aska. I Böhmen deremot
var man nödsakad att använda aska efter skogsträd,
hvilken man äfven trodde innehålla natron; man visste
då ej, att landväxterna bland sina mineraliska
beståndsdelar i stället för natron upptaga kali, ty
först 1757 lärde man sig skilja dessa båda kroppar
från hvarandra. Men just härigenom kom man omedvetet
till kännedom om en för glaset värdefull beståndsdel,
och denna omständighet jemte de i Böhmen använda
mineralämnenas stora renbet var orsaken till det
böhmiska glasets utmärkta beskaffenhet framför andra
länders och att det derför snart vann ett rykte,
som det allt hittills förstått bevara.

Med den allt mer utvidgade glastillverkningen kunde
emellertid kontinentens skogar, som lemna potaskan, ej
hälla jemna steg. På flera ställen uppstod skogsbrist,
och kaliet har efter hand stigit i pris ända tills
på senare tider, då man bland de stassfurtska
afrymningssalterna påträffat betydliga mängder
kalisalter, som lofva att äfven komma glasindustrin
till godo. De höga kaliprisen föranledde först
Frankrike att åter använda mera natron under form
af soda, som man lärt sig framställa af koksalt,
men för närvarande användes det ofta under form af
svafvelsyradt natron (glaubersalt).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/4/0511.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free