Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Urban Hjärne och häxprocesserna i Stockholm 1676
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
utan en bakgrund af »djäfvul och illistighet», hvad vore
mänsklig återhållsamhet och renhet, utan en svag (ideell)
antecipation af »synd» i en eller annan form. Här har
man, synes det mig, anledning att förmoda en i det
organiska (nervösa) sammanhanget rotad betingelse för all
dualism, en betingelse som gifver »förnuft och sedlighet» mindre
frihet att taga ur sig själf, än man af de abstrakta
begreppen skulle förmoda, och som gör hvarje antingen — eller.
det må vara fråga om »böja eller sträcka en arm» eller
om valet mellan »godt och ondt» beroende af en lagmässig
dubbelverkan inom cerebrala funktionsområden för böjare
eller sträckare, för begrepp och motbegrepp, och den dolda
men normalt befintliga strömfåran inom ett
föreställningsområde, som abhorreras, kan därför lätt vidgas under sådana
sjukliga tillstånd (hysteri, katatoni), hvilka medföra en
förlamning af viljelifvets kontroll öfver våra handlingar. Det är kanske
därför den oppistotoniska krampen är universellt typisk för
hysterien. Det är kanske ock därför, som blasfemierna och
de omoraliska impulserna i de religiösa formerna af hysteri
äro så vanliga, ja, uppkomsten af en mängd perversa och
bakvända hugskott och handlingar kunna möjligen på detta
sätt framkallas eller åtminstone främjas. Att
bakvändheterna i katatonien ännu mera prononceras beror därpå, att
denna sjukdom organiskt fasthåller de i hysterien funktionellt
mera flyktiga symtomen och därigenom gör dem stereotypa.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>