- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1883 /
103

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med jorden de stolta palatsen. Flere patricier och
ple-bejer, blandade om hvarandra och klädda i asiatiska
dräg-ter följa den vilda massan, äfvensom å ömse sidor ett
antal fromma qvinnor. Prestema, af hvilka en bär en
helgonbild i byzantisk stil, framskrida majestätiskt. Om hela
taflan vore så utförd som barbargruppen, skulle den vara
det förnämsta arbete, våra egna konstnärer utstält.
Tyvärr äro dock bifigurerna af vida mindre förtjenst än
huf-vudpersonerna.

Luigi Nono har väckt ganska stort uppseende vid
föregående utställningar, men ingen kunde ana, att han vore i
stånd att åstadkomma ett sådant arbete som det,, hvilket
han kallat “Refugium peccatorum“. Taflan af bildar den
för alla målare välbekanta balustraden i Ghioggia. Det är
skymning, just de ögonblick, då solen ännu kastar ett gyllene
sken öfver horisonten, en stund efter det den gått ned. En
qvinna ligger bedjande på knä framför en madonnabild,
vid hvilken en lampa och blommor äro anbragta. Hon är
tarfligt klädd och håller hufvudet nedböjdt, försänkt i stum
smärta och med ansigtet bortvändt från betraktaren.
Några nedfallna blad antyda, att det är höst. Taflan är
inköpt af konung Umberto.

Pietro Äldi från Siena har ej till behandling valt
något religiöst ämne utan en episod ur sin födelsestads
historia: “De sista stunderna af Sienas frihet.“ Taflan är af
stora dimensioner. Dess fond bildas af en kapellfasad, som
är anbragt i sned riktning, så att man ser en af
sidofasa-dema. En qvinna sitter på trappstegen och visar en
döende, måhända hennes egen son, den sista kärlekstjensten.
Den döende, som hvilar sitt hufvud i qvinnans knä, är
dödsblek. I närheten sitter en svårt sårad soldat; han tyckes
rufva öfver den kära fädernestadens snart inträffande fall.
En qvinna knäfaller framför en i kapellet befintlig
madonnabild. På afstånd synas några sårade, som bortföras på bårar.
Till venster står en qvinna, som stöder sig mot kapellets
sidofasad och synes betagen af den djupaste smärta. Taf-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:30:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1883/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free