- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1886 /
824

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Booth, blek och inspirerad, och sjunger. Kring henne
gruppera sig krogkunder vid borden, värden bakom disken.
Hufvudfiguren är vackert hållen, kompositionen väl afvägd,
uttryckena studerade. Man skulle kunnat önska, att
konst-närn velat tillgodogöra sig mera af den moderna, lätta och
liffullt verkande tekniken — men vare härmed hur som
\ helst Man är honom stor tack skyldig för att han velat

inse de moderna motivens värde, för att han allvarligt
behandlat ett allvarligt ämne.

Birgers »Frukost» är också en bild af franskt
värds-huslif — men här är det hänsynslösa konstnärsjublet en
fernissningsdag, som skildras så liffullt och qvickt, att man
blir glad af att bara se det Akta målarglädje andas ock
den känsliga behandlingen af bakgrunden (en glaståckt
verandas fina blågröna toner) af den dallrande luften, med
sina skyar och strimmor af cigarr-rök och glimtar af
solsken, af champagnen i glasen, grupperna på duken.
Portrattkarakteristiken har samma konstnärliga liflighet, som
kompositionen. Men taflan är icke hel, förgrunden verkar rå
och ofardig; ett osökt tillfälle att glänsa med en sida af
sin talang — det genialiska målandet af präktiga tyger — har
konstnärn här låtit gå sig ur händerna.

Ännu ha vi en större duk att omtala: Kröyers »Musik
i ateliern», en af de betydelsefullaste på utställningen.
Med klar och säker konstnärsblick har Kröyer här skådat
bilden som ett helt i såväl komposition som stamning
och tillika satt sig in i alla de olika individualitetcrna med
just den genialiska psykologi, som vi fordra af målarn. Med
innerlig målarglädje har har dröjt vid alla tillfällena till
ljusdunkel i denna tobaksrök mättade qvälls belysta
atclierinte-riör, vid de skarpa slagljusen öfver noterna i förgrunden
och de små gloriorna kring hvar ljuslåga, vid ljusets lek
med dunklet kring alla de olika uttrycksfulla ansigtena, vid
den mildt och rikt belysta pistachefargade bakgrunden, med
sin dekoration af palmblad, skizzer och ’cuivre poli’, vid
sjelfva det svarta djupet i höger, ur hvilken här och der
byster på höga pelare eller jättelika palmblad ekymta fram.

En nutidsbild är också Paukens »Modellerna hålla rast»

— en allvarligt uppfattad interiör från konstnärslifvet.
Modellerna äro tre. En fullvuxen flicka, som sitter trumpen
och värmer sig vid kaminen. Två flickebarn, en ljus, täck,
älsklig, en svarthårig, mörklagd, af tämligen obehaglig typ.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:31:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1886/0826.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free