- Project Runeberg -  Upsala Universitets Årsskrift / 1865 /
11

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om det Evangeliskt-Lutherska Skriftermålet. n

termålet ett bestraffande och tuktande med Guds heliga lag!). Vi
uppställe för den skull lagens tillämpande på menniskors hjertan såsom
en annan skriftermålets uppgift. Anmärkas må, att här såsom vid
allt bruk af Guds lag inom Herrens nåderike på jorden menniskans
frälsning ytterst afses; bindenyckelns bruk är således icke ändamål
i sig, utan allenast det tuktande medlet, hvarigenom menniskan
skall göras skicklig att omsider få aflösningen sig meddelad?). Ett
hofvudsakligen lagens verk är vidare den pröfning, vi bestämt så-
som skriftermålshandlingens förra del, enär det dervid förnämligast
kommer an på att utröna, om en af lagens kännedom alstrad käns-
la af synden i förening med längtan efter delaktighet i evangelii
nåd är hos skriftebarnet för handen. Framkommer i och med denna
pröfning från skriftebarnets sida ett frivilligt klagande öfver syn-
den, en hjertlig syndabekännelse, så är derigenom på bästa sätt
ådagalagdt, att lagen på ett kraftigt sätt fått drifva sitt verk. «Lu-
ther framhåller ofta, hurusom vi genom syndabekännelsen öfva oss
på lagen?), samt att klagan öfver och ett fritt uppdagande af våra
synder äro en frukt deraf, att, såsom han uttrycker sig, ”Moses
träffat oss på rätta stället”. Genom det nu anförda är ådagalagdt,
att skriftermålet icke är någonting annat än ett tillämpande af lag
och evangelium på menniskors hjertan, således väsentligen enahanda
med hvad som redan förekommer i den offentliga predikan"). Men
då i den sednare det gudomliga ordet ställes till flera på en gång,
varder det i skriftermålet tillämpadt på hvar och en för sig (”ab-

1) ”Denn der Bindeschlössel treibt das Werk des Gesetses, und ist dem
Sänder näts und gut. damit dass er ihm dienet, offenbart ibm seine Siände,
vermahnet ihn zur Furcht Gottes, erschreckt und bewegt ihn zur Busse,
und nicht zum Verderben” (XIX, 1183).

2) ”Christi Binden ist dahin gerichtet, dass es den Sänder will von Syn-
den erlösen, und sucht mit seinem Binden nichts Anderes, denn dass des
Sänders Gewissen frei und ledig werde von Sindev. Denn darum straft
und biodet er den Sinder, dass er solle die Sände lassen, bissen und mei-
den; und mag solch Binden wobl heissen eine Errettung des Gewissens und
Hälfe von Sänden” (XIX, 1125).

3) ”So brauchen wir oun der Beichte als einer christlichen Uebung. Im
ersten Stäcke tben wir uns am Gesetzs ... Denn im ersten Stick lernen wir
des Gesetzes recht brauchen, nemlich die Sände erkennen und hassen” (An
die Frankfurter, XVII, 2454).

$) Efter den Heliga Skrifts egen anvisning är ”predikan den handling,
igenom hvilken ordets gudomliga nådemedel appliceras och användes på
menniskor för att hos dem utöfra sin åsyftade verkan”. Jfr Hulterantz.
Den Kristliga Predikan, sid. 5.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:44:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uuarsskr/1865/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free