- Project Runeberg -  Upsala Universitets Årsskrift / 1865 /
12

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12 Gustaf Leopold Collinder.

solutio est verbum Dei, quod de singulis auctoritate divina pronun-
tiat potestas clavium"”). Något för skriftermålet synnerligen egen-
domligt är således dess förrättande med hvarje enskild menniska
för sig. Dertill kommer, att skriftefadren genom pröfningen af
sitt skriftebarns själstillstånd är i tillfälle att lämpa det gudomliga
ordets användande efter det speciella och egendomliga behofvet hos
just denna individ, samt att ä andra sidan skriftebarnet kan omtala
sina synder, sitt hjertas innersta strider, frestelser och bekymmer,
för att just med fästadt afseende derpå få det gudomliga ordet på
sig tillämpadt. På grund af hvad vi nu lärt känna om skrifter-
målets natur och väsende, sådant det af vår kyrka uppfattas, säge vi,
att dess så framstående vigt och betydelse beror deraf, att vår kyrka
äskar ett ännu speciellare tillämpande af det gudomliga ordet på
menniskors hjertan, än hvad som redan förekommer i den offent-
liga predikan, eller med andra ord: de båda hufvuddelarne af Ordets
nådemedel, lagen och evangelium, böra utom och jemte det offentliga
förkunnandet äfven genom skriftermålet på det mest directa och när-
gående sätt samt efter hvarje serskild individs olika själstillstånd på
hvar och en enskild för sig tillämpas och appliceras. Afven Luthers
privatskrifter bekräfta på flera än ett ställe med alldeles enahanda
grunder skriftermålets stora vigt och betydelse: ”Dazu ist die Beichte
der Christen erste, nöthigste und nätzlichste Schule, darin sie ler-
nen Gottes Wort und ihren Glauben verstehen und iben; welcher
sie nicht so gewaltiglich thun in öffentlichen Lectionen und Predigten.
So brauchen wir nun der Beichte als einer christlichen Uebung.
Im ersten Stäck äben wir uns am Gesetz, im andern am Evangelio.
Denn im ersten Stäck lernen wir des Gesetzes recht brauchen, nemlich
die Sände erkennen und hassen. Im andern Stäck iäben wir uns
am Evangelio, lernen Gottes Verheissung und Trost recht fassen
und bringen also ins Werk, was man auf der Kanzel predigt”!).
”Denn weil der gemeine Pöbel ein unfleisig Ding ist, höret immer
das Predigt und lernet nichts, hält auch in Häusern Niemand an,
dass man treibet: darum wenn gleich die Beichte nirgend zu gut
wäre, so ist sie je dazu gut, dass man die Leute unterweiset und
höret, wi sie glauben, beten, lernen; sonst gehets dahin, wie das
Vie. Solches kann nun am fuglichsten in der Beichte geschehen”?).
Melanchtons tankar äro desamma: ”Tametsi enim audias evangelium

!) An die Frankfurter, XVI, 2452 — 2454.
?) Vom Sacrament des Leibes und Blutes Christi, X, 94&.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:44:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uuarsskr/1865/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free