Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Man, talar i fråga om läsning om den
oavslutade tonen. Den röjer att det kommer en
omedelbar fortsättning, och tonläget hålles uppe
liksom i väntan på denna. Ge akt på tonen i
verssluten i Frödings Ur Anabasis:
Och Xenofon, som jämt gaf akt, när något samtal
fördes,
att få besked om tankarne hos männen,
förvånades och i sitt hjärta rördes
af tal, som gick från man till man, från vännen
och till vännen,
med tänkespråk från filosoferna
och trösterika stycken från Homeros
i växling med de glädtigt sjunkna stroferna
till Foibos och Athena och till Eros.
På Eros sjunker tonen till vila; en tidigare
temporär vila med rätt låg ton följde efter vännen. Det
är den fortlöpande berättelsen som i synnerhet
visar detta drag. Ett vackert exempel på tonens
successiva nedstigning liksom i avsatser, erbjuder
slutet på samme skalds Saul och David:
Ty det var sorgebot fördold i sången,
och det var balsam gömd i harposlagen,
och det var läkedom i Davids röst.
Genomsnittsläget sjunker vers för vers.
Vi måste också säga något om rimmets
betydelse vid välläsning av vers. Där rim finnes,
är det ett medvetet valt eller åtminstone godkänt
98
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>