- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 3 (1900) /
665

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om hand. I Danmark, där
antikens traditioner höllos i hälgd,
särskildt på skulpturens område
af Thorvaldsen och hans skola,
representerades keramiken till att
börja med af den ljusbruna,
brända leran, terracotta, i
formen starkt påvärkad af den
gammalgrekiska antiken.

I och med de modärna
maskinernas uppfinning och
till-lämpning i praktiken,
hvarige-nom en industriell fabrikation
på de allra flästa områden
möjliggjordes till mycket reducerade
omkostnader, gick det
konstindustriella handtvärket
betydligt tillbaka. Tyskland
öfver-svämmade världsmarknaden med
allehanda godtköpskram, medan
Frankrike ännu sökte bevara
sin elegans och soliditet i
konstfärdighet. I Danmark rycktes
konstindustrien åter betydligt
upp af målaren N. A.
Abild-gaard, och i hans fotspår gingo
energiska och framgångsrika män
som bildhuggarne H. E. Freund
och C. Peters, arkitekterna
Bin-desböll, G. F. Hetscb och
Arnold Krog samt målarne Wil-*
lumsen, Philipsen, Hansen-Reistrup och
bröderna Skovgaard.

Den danska keramikens frigörande
från främmande traditioner och förande
in på ett mera typiskt nationellt och
själfständigt område ligger inom detta
århundrades sista kvartssekel. Medan
»Den kungliga porslinsfabriken» och
»Bing & Gröndahl» förde en särskilld,
högkultiverad gren af keramiken till en
i norden enastående fulländning, blef
det en konstintresserad man nere i den
lilla syd-själlandska staden Næstved
för-unnadt att finna den form för lerans
konstindustriella behandling, som nu
vunnit berättigadt världsrykte under
namn af Kählers keramik.

Herman Kähler, som nu snart är
en 6o:årig man, var ursprungligen blott

och bart krukmakare och
stenkärlsfabri-kant och som sådan öfvertog han sin
faders lilla lervaru- och kakelfabrik i
Næstved. Hans konstnärliga anlag
gjorde sig emellertid tidigt gällande,
och han blef för den skull, icke tjugu
år gammal, den berömde bildhuggaren
Bissens elev, hvarefter han under ett
par år fortsatte sina studier i Tyskland
och Schweiz. Efter hemkomsten
började han sin tillvärkning af dekorativa
lervaror och konstnärligt kakel och
nådde snart de yppersta resultat,
väckande uppmärksamhet i vida
konst-kretsar. Det var dock först genom
sina på utställningen i Köpenhamn 1888
och året därefter på världsutställningen
i Paris utställda och prisbelönta
arbeten, som han lyckades ådraga sitt konst-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:56:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1900/0673.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free