Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
naturförhållandena i enlighet med afvägda planer —
som med andra ord ej nöjer sig med att anpassa
sig själf i enlighet med de gifna förhållandena, utan
också söker anpassa dessa till öfverensstämmelse
med sina begrepp.
Genom en ytlig uppfattning af utvecklingsläran
har i våra dagar utbredt sig en villfarelse, som visat
sig ega betänkliga praktiska följder. Mängden af dem,
som hört talas om utvecklingsläran, har uppfattat
henne så, som om kulturlifvet icke vore den
deter-mineräde fortsättningen af de utvecklingsskeden,
hvilka lifvet i dess lägre former genomgick, innan
kulturmänniskan vardt till. De synas betrakta
kulturlifvet ej som den naturliga fortsättningen af hvad
som förut varit, utan såsom någonting främmande,
något oegentligt, hvilket genom ett misstag, svårt att
säga af hvem, har kommit till stånd; de synas
betrakta de intellektuella, sedliga och estetiska lagar,
som i kulturlifvet göra sig gällande, som något
artificiellt, något oäkta i jämförelse med hvad de kalla
naturlagarne. Att de lagar, som styra vårt andliga
lif, också äro naturlagar, ehuru af högre ordning,
som genom världsutvecklingens egen gång kommit
att intaga ett rum bredvid och öfver de andra, att
kulturlifvet också är en naturordning, ehuru af högre
art, och att de mönster af logiska, sedliga och
estetiska idéer, som styra detta kulturlif, äro
uppenbarelser, hvilka nu äga sitt naturliga rum i
världsutvecklingen lika visst som fordom de dunkla
föreställningar, hvilka rörde sig i hjärnorna hos
stenkolsperiodens groddjur, triasperiodens pungdjur och Jura-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>