- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
208

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 den föregående föreläsningen yttrades några
ord om härmningsinstinktens betydelse för konstens
uppkomst, och det med härmningsinstinkten
besläktade efterbildandets och naturstudiets betydelse för
konstens utveckling.

Efterbildningens, naturstudiets betydelse är i
själfva verkan en sådan, att den icke är en
nödvändighet endast för konsten i dess begynnelse eller
för den enskilde konstnären under hans läroår. Alla
gångna århundradens konst har varit i behof af
densamma, alla kommande århundraden skola vara det.
Den helleniska mythen berättar om en jätte, Antseus,
som i en brottning med Herkules vann nya krafter,
så snart han omkullslagen rörde vid sin moder
jorden. Denna myt låter tillämpa sig på vissa af de
bildande konsterna, plastiken och målningskonsten, i
deras förhållande till naturstudiet, som städse är
den mark, ur hvilken äfven de störste mästare måste
hämta förnyade krafter, och tillika den regulator,
genom hvilken en vilsekommen tidsriktning kan
återbringas till besinning. Efterbildningen, naturstudiet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:24:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrdsodl/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free