- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 1. Föreläsningar öfver materialism och idealism hållna i Göteborg höstterminen 1876. "I filosofiens förgård" /
197

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Materialism och idealism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och död endast formförändringar uti individens eviga
lif, och emedan med hvarje ny form en gammal
försvinner, så är födelsen på samma gång död och
döden på samma gång födelse. Ett individs födelse
liknar puppan, som förvandlas till fjäril; döden
liknar fjäriln som förpuppar sig. I ordets stränga
mening finnes hvarken någon fullständig födelse eller
fullständig död. Och emedan det icke gifves någon
första födelse, ingen fullständigt ny framalstring af
individen, så gifves ej heller någon sista upplösning,,
någon fullständig död i ordets stränga mening.
Leibniz anmärker, att han med glädje återfunnit denna
sanning uttalad i ett gammalt verk, som tillskrifves
den store grekiske läkaren Hippokrates, och hvari
säges, att djuren hvarken födas eller dö, och att de
väsen, om hvilka man menar att de uppkomma och
förgå, endast förete sig och försvinna. De gamle
grekerna, tillägger han, voro grundligare än man tror.

Kuno Fischer, en af dem, som skrifvit öfver
Leibniz’ filosofi, anmärker, att skillnaden mellan det
vanliga odödlighetsbegreppet och det af Leibniz
framställda är den, att det vanliga begreppet antager, att
individen är odödlig, ehuru han dör; medan monad*
läran förklarar att individen är odödlig, emedan han
icke dör. I det vanliga föreställningssättet göres
odödligheten till ett företräde, ett privilegium för
människan, medan Leibniz förklarar alla monader,
alla väsen i universum för oförgängliga; däruti likna
de människan, ehuru denna tillika som ett moraliskt
väsen har en moralisk odödlighet.

Så långt Leibniz. I framställningen af grund-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:00:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/1/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free