- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen hållna i Göteborg höstterminen 1877 /
125

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver Leibniz' teodice och den Schopenhauer-Hartmannska pessimismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

detta icke som ett verkligt rum med verklig höjd,
bredd och djup, utan som en ur människans
organisation härstammande, för henne nödvändig
åskådningsform. Och hvad de verkliga tingen eller det
verkliga varandet är, det, säga Kantianerna, ligger
utanför all mänsklig erfarenhet, och vår
kunskapsförmåga kan därom ingenting afgöra.

Men, såsom jag ofvanför nämde, Schopenhauer
trodde sig dock hafva funnit en väg, på hvilken han
kunde framtränga hart när intill det verkliga
varandet, till tingens väsen. Att söka denna väg genom
en forskning i den så kallade naturen, det vill säga
en forskning i de synbilder, som vi ha inom oss och
som vi inbilla oss vara yttre ting, det ansåg han vara
fruktlöst. Naturforskningen kan aldrig afslöja tingens
väsen. Ej blott naturens högsta alster, de organiska
varelserna, eller de mer invecklade fenomenen i den
oorganiska naturen, utan hvarje bergkristall, hvarje
svafvelkis är med afseende på sina kristallografiska,
optiska, kemiska och elektriska egenskaper en
af-grund af obegripligheter och hemligheter. Och detta
beror icke på en bristande bekantskap med dessa
föremål, hvilken bekantskaps brister kunde afhjälpas
genom fortsatt forskning, utan det beror väsentligen
på själfva vår uppfattningsförmågas nödvändiga
beskaffenhet. Vår uppfattningsförmåga omgestaltar hvarje
sak, som hon i sig upptager och kläder den i rummets
och tidens former och bedömer den ur synpunkter,
hvarmed tinget har ingenting att skaffa ; och därför
kan det icke hjälpas, att tingen städse uppträda för
oss likasom maskerade i en mask, som visserligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:01:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrfilosof/2/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free