- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
18

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

krafternas» dryck, och de saligen döde få i underjorden ett
nytt och högre lif genom samma »skira krafter», hemtade
i de källor, ur hvilka världsträdet suger sin lifssaft. (Unders.
i germ. M. I.)[1]

11) Det iraniska världsträdet hotas af fiender, likasom
det germaniska, och i den iraniska mythen, som i den
germaniska, är det trädets rötter, som äro utsatta för ständiga
angrepp. Det största och värsta odjur som Ahriman,
»demonernas demon», skapat, är en ödlegestaltad giftig drake,
som befinner sig nere »i vattnets afgrund» vid trädets fot och
oaflåtligt under årtusendenas lopp söker angripa dess rötter,
hvilka dock skyddas af fiskgestaltade varelser där nere, som
Ahuramazda skapat. Tid efter annan kommer en annan demon,
Apaosha, i skepnaden af en svart häst, ned i Vourukasha, för
att minska dess vatten och förorsaka trädets förtvinande. I
den germaniska mythologien är det den lifsfiendtlige draken
Nidhögg, och jämte honom andra vidunder, som angripa
Yggdrasils rötter, bland dem ett, Móinn, hvars namn också
betecknar en häst. (Grimnersm. 34, 35; Sn. Edd. II, 487, 571).

12) Likasom bland germanerna och Rigveda-arierna har
världsträdet hos iranerna betydelse för framalstrandet af nya
mänskliga slägtled. Gaokerena-Homa, som står med sina rötter
i källhafvet Vourukasha, har öfver sin krona en himmelsk
vattenborg, Anahita, hvars vätska, när hon genom trädets
grenar gjuter sig öfver skapelsen, renar männens säd och
kvinnornas moderlif och gör dessa fruktsamma med friska
välskapade foster, samt ger dem mjölk åt deras nyfödda
(Fravardin Yasht).

Den muhamedanske skriftställaren Shahrastani omtalar
en persisk tradition, som uppenbarligen står i sammanhang
därmed. Gud, säger traditionen, lade religionsstiftaren
Zarathustras själ in i ett träd, som han lät växa upp i himmelens
högsta höjd. Safven i detta träd innehåller sperma, som
Zarathustras fader fick dricka, hvarefter Zarathustra vardt


[1] Måhända syftar Grimnersmal just härpå, då sången låter Dain och Dvalin (symbolerna af döden och sömnen) få spisa af Yggdrasils skott.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free