- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
81

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


r) Agni är såsom eldgud herren öfver de förrättningar,
medels hvilka den heliga elden framborras eller framgnides.
Heimdall har binamnet Vindler, »den som kringvrider», och
jag har i förra delen af detta arbete visat, att han är Rate
med borret (I, s. 447), samt gifvit skäl för att det var han,
hvars eldborr förhjälpte Oden att flyga med sitt mjödbyte ur
Suttungs salar. I Rigveda spelar Agni samma roll. »Agnis
tunga» har där samma uppgift som i Havamal »Rates mun».
Agnis tunga kommer det bärg att öppna sig, där
näringssafterna voro gömda, och dessa återförvärfvas åt gudarne och
världen, sedan Trita (samma namn som Odensepithetet Þriði)
dödat ett jättevidunder, som tagit dem. (Jämf. Rigv. V, 14,
4; VIII, 61, 4—8; X, 8, 6—9.)

s) I Zarathustra-läran intager Sraosha samma plats som
Agni-Heimdall äfven i det afseendet, att han i en urtid —
då faderna ännu bodde i det sedan af frosten så illa
hemsökta Airyana-vaêyô, »det ariska hemmet» — kom som sändebud
från himmelen, för att hyfsa människorna, tillföra dem
den heliga elden, lära dem den sanna religionen och visa
dem den rätta lefnadsvandelns väg. Han varder sålunda
människoslägtets förste eldgnidare, förste offrare och präst
och dess värnare mot trolldomens förförelser och demonernas
anslag. »Sraosha formade medels borrning sonen (elden)
ut af hans fader (det borrade trädet)», heter det i Yas. 44,
och Zarathustra prisar honom fördenskull inför Ahuramazda.
Som religionslärare har han, säger Yasna 57, vandrat kring
hela världen. Han återvände därefter till himmelen, där han
är den högste Guds, Ahuramazdas, kämpe vid sidan af Vayu
och Mitra, och han är en outtröttlig väktare öfver hela
skapelsen, som, om han icke vore, skulle falla i demonernas
våld. Men under århundradens och årtusendens lopp
vanstäldes för mycket af hans heliga lärdomar, och det onda
insmög sig allt mer i tro och lefnad. Då uppenbarade sig
Sraosha för en rättfärdig man Spitama Zarathustra. Till
honom kom han, Sraosha, som först visade oss »lyckans
sanna stigar i jordelifvet och i andelifvet», och gaf honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free