- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
464

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vidare, herr domare. Då det i Vilkinasaga berättas om
Valands broder Egil, att han med pilen sköt ett äpple från
sin sons hufvud, och detsamma berättas om uri’ern Tell,
och då det såväl om Egil som om uri’ern Tell berättas, att
han därefter fördes till en i en sjö belägen förvaringsort, så
hänvisar äfven detta på en och samma bågskytt, ty »uri’ern
Tell» har för sin uppkomst att tacka en äldre »Oren Tel».
som ej varit någon annan än Orentel.

Eftersom nu Groa enligt traditionen i Gylfaginning är
Örvandels maka, och eftersom de ofvan påpekade
koincidenserna på öfvertygande sätt bevittna Egils och Örvandels
identitet (för hvilken flere andra lika giltiga skäl kunna
framläggas), så följer däraf, herr domare, att Örvandels maka
Groa är Egils maka Groa, och att således Örvandel-Egil är
Groasonen Svipdags fader eller styffader. Detta bestyrkes ju
också af att Orentelsagans unge hjälte, som där säges vara
Egils son, upplefver samma egendomliga äfventyr som
Svipdag, sonen af Groa.

Är det icke anmärkningsvärdt, herr domare, att hvilken
utgångspunkt forskningen i detta ämne än må välja, träffar
den alltid på linier, som konvergera mot detta enda och samma
resultat? Här ett exempel. Den tyska sagans Orentel
bedrifver fiske åt den »mästare», som hade räddat honom från att
drunkna i det haf, bakom hvilket jättelandet är beläget. När
i den nordiska mythen Thor, som räddat Egil från att drunkna,
lämnar Egils borg vid detta haf, för att ströfva i jättelandet,
medför han enligt Harbardsljod sill som vägkost, och i en
på mythen om Egil hänsyftande liknelse kallar en hednisk
skald pilarne »Egils händers löpsill».

Nu tillbaka till Groa hos Saxo. Den danske
häfdatecknaren berättar, såsom vi veta, att Groa bortröfvades af konung
Gram, ehuru hennes hand tillhörde en annan man. Om nu
Saxos Groa är densamma som Svipdagssångernas och pros.
eddans Groa, skulle denne man vara Örvandel-Egil. Konung Gram
och Egil måste under denna förutsättning blifvit fiender. Finnes
någonstädes bekräftelse på denna slutsats? Ja, herr domare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0464.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free