Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I min föregående föreläsning påpekade jag
hvilken utomordentlig betydelse divinationen ägde för
den antika hedendomen. En af de former, hvari
divinationen framträdde, var dröm-oraklet, den
profetiska drömmen, och jag omtalade de i sitt slag
ensamt stående sjukhjälpsinrättningar, Eskulaptemplen,
där drömdivinationen företrädesvis hade sin
verkningskrets och där religionen, skönhetssinnet och
läkarekonsten hade räckt hvarandra handen till
arbete för ett gemensamt mål.
Den profetiska drömmen var emellertid blott en
af de mångfaldiga divinationsformer, hvilka sedan
uråldriga tider varit i bruk. Närmast besläktad med
henne var den kräsmologiska divinationen, spåendet
i entusiastiskt tillstånd, spåendet genom orakelpräster,
orakelprästinnor eller enskilda personer, hvilka, gripna
för stunden af en kraft, som man kallade
»gudomlig sinnesfrånvaro», »gudomlig hänförelse»,
»gudomligt raseri», ansågos hafva likasom afklädt sig sin
egen personlighet, för att varda opersonliga redskap
åt en gudom, som talade genom dem och med deras
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>