- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
483

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Urtiden.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

URTIDEN.

483

Templet i Ching-tsoo. Ming-dynastiens grafvar.
Efter J. Thomson, Through China with a Camera, London 1898.
det till modern - ja, gifver kanske till och med en antydan om en matriarkalisk
arfsrätt, ty dess förste bärare ar ju också enligt ättesagan arftagare till moderns rike.
Åtminstone tyckas mig Shi-kings ord:
»Då blef Sung ett stort land,
Herren upphöjde sonen,
Och Shang uppstod»
icke tillåta någon annan tolkning an denna: moderns rike Sung (hvars skriftecken
för öfrigt säkerligen icke af en tillfällighet har samma determinativ som de ofvan-
nämnda äldsta klannamnen) blef stort, och mäktigt, och därigenom d. v. s. som dess
innehafvare, kunde hennes son blifva stamfader for ett konungahus. Skulle ännu något
tvifvel vara möjligt härom, sa talar Chow-sagan i stället sa mycket tydligare; ty me-
dan Shi-king endast i korthet berättar, att How-tsih för sina förtjenster om åkerbruket
erhållit »huset (d. v. s. staten) Tai», sa tillfogar den gamla traditionen upplysande,
att landet hade varit hans moders. Det råder intet tvifvel om att traditionen i detta
fall bevarat åt oss en uråldrig och äkta sägen, om den också står i rak strid mot
alla kinesiska åskådningar och därför gjort uttolkarne mycket hufvudbry. Dessutom
skulle från annat håll ännu ett bevis härför kunna framdragas, men utrymmet nödgar
mig att lemna det å sido liksom äfven en del annat material, som jag ännu kunde
hafva att framlägga.
Emellertid ar detta icke heller af nöden; det anförda ar tillräckligt, tyckes det
mig, för att ställa matriarkatets bestånd i det äldsta Kina utom all fråga. Men det
matriarkaliska tillståndet ar icke blott ett tomt begrepp, det ar ett helt system, en
lifskraftig organisation, som har sträckt ut sina förgreningar öfverallt: förvaltning och
religion, seder, bruk och rättsväsende hafva mer eller mindre utvecklat sig i dess
tecken - bevis härpå ar redan arfsrätten på mödernet. Vi se också i själfva verket,
att flertalet af de företeelser, hvilka kunna påvisas hos andra folk, som lefva under
matriarkaliska förhållanden, såsom en följd af denna deras samhällsordning, äfven
tydligt framträda eller åtminstone kunna spåras i det ursprungliga Kina, ja, en verk-
ligt ingående undersökning skall kanske lyckas att påvisa dem alla. Om också
dessa företeelser böra behandlas hvar på sin plats, må det tillåtas mig att redan
nu i förväg få fästa uppmärksamheten på en af dem, emedan den öfverallt tyckes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free