- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
6

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Inledning.

Företrädesvis klagas här hemma öfver att vår unga konst
alltför troget går i utlandets skola. Enligt vår uppfattning icke
med rätta, ty det sammanhänger med ett underskattande af den
utländska teknikens stora betydelse. Dock skall det ej nekas att
t. ex. vid verldsutställningen 1878 en underlig känsla kunde betaga
den svenske besökare, som närmade sig vår konstafdelning. Han
hade å de flesta andra områdena påträffat mer eller mindre utmärkta,
men dock hvar för sig i viss mån egendomliga, konstriktningar,
bärande prägeln af en bestämd skolas eller en bestämd
mästares påverkan. Innanför den blågula flaggan och tre kronors
vapen hvad mötte honom där? Här ett stycke Paris, här ett
stycke Düsseldorff, här ett stycke München och här ett stycke
Antwerpen. Det var icke så utan att man erinrade sig V. E.
Ömans poem om en diktsamling, af hvilken man såg att dess författare
kände

»Tegnér och Runeberg
Samt att af dem han lånat
Både penslar och färg.
Att äfven han kände Ossian,
Vitalis och Atterbom
Samt något af de store
I Grekeland och Rom.
Men värden, som jag sökte
Hvart blad jag vände om,
Han smög sig fiffigt undan
Så fort jag efter kom.»

Värden var här – den svenska konsten! Ett slikt förhållande
föll ännu mera i ögonen vid 1879 års stora konstutställning
i München, där de mest utmärkta svenska dukarne rent af måste
sökas inom de tyska och franska afdelningarna. Hvarpå kunde
nu detta bero? För det första väl på den ledsamma omständigheten
att våra äldre konstnärer å bada ställena icke alls eller i
hvarje fall endast fattigt voro representerade nästan som de drogo

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:38:22 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warkonst/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free