- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
47

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johan Fredrik Höckert

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Johan Fredrik Höckert.

då ännu ej i Stockholm - för att i konung Ludvigs berömda
konstnärsstad riktigt lära sig föra pänseln.

I München, allt fortfarande i nära beröring med Boklund,
utvecklade Höckert sitt konstnärskap. Hans härifrån hemsända
duk «Två banditer som dela rofvet», fann dock ingen anklang.

Efter tre års vistelse i München, gjorde Höckert 1849 ett
besök i hemmet. Här kom han i beröring med naturforskaren
och botanikern N. J. Andersson *) - bekantskapen knöts äfven
denna gång på en resa - och af honom lockades Höckert till en
färd åt Lappland, en färd som blef af största betydelse för hans
konstnärsskap, enär han här fann ämnen i rikt mått till behandling,
ämnen vidt skilda från dem; som i allmänhet stå konstens idkare
till buds.

Och med en mängd lappska skizzer i sin portfölj for Höckert
1850 ut, denna gång icke till München utan till Paris. Här fann
han först den fulländning i det tekniska, «som med ens ställde
honom främst bland svenska figurmålare». Ty det var här han
närmare vigdes in i färgbehandlingens svåra konst. I Paris hade
Höckert till att börja med atelier tillsammans med en Münchenervän,
Max Hess, en yngre medlem af den bekanta målarefamiljen, som
på «nazarenernes» tid utmärkte sig så mycket i München genom
sina fresker. Hess riktade Höckerts uppmärksamhet förnämligast
åt historiska ämnen, särskildt åt 16- och 1700-talets tid. Så tillkom
hans stora tafla, hans första mera betydande verk, «Drottning
Kristina befaller sina drabanter att mörda Monaldeschi» (nu -
betydligt mörknad - på Göteborgs museum).

I Paris vann redan taflan så mycken framgång, att den skaffade
upphofsmannen «mention honorable» vid salongen 1853. Än
mera uppseende väckte den, när den hemkom, och utställdes i
Stockholm. Öfverraskningen var stor. Det var en «bravour», en

*) Senare prof. i Botanik vid Vet. Akademien. Död 1880.

47

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:38:22 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warkonst/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free