- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
64

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lindblad för påseende. Han ber Lindblad att, sedan denne sett
på verket, återskicka det med tillbörliga NB och Obs! »Det får bli
mitt sätt att studera. Hvad öfning på egen hand beträffar, kan
ingen klandra mig. Att jag ej begagnar underwisning, skall du
åtminstone ej få skäl att påstå».1 Brevväxlingen med Lindblad
skall även senare beröras i samband med den kritiska behandlingen av Wennerbergs verk.
Vi nämnde Wennerbergs oratorium Jesu födelse. Detta var det
stora verk, som efter hemkomsten från resan främst sysselsatte
hans fantasi. Det utgör en märkessten i Wennerbergs musikaliska utveckling: Jesu födelse är hans första fullbordade andliga
verk av större mått. Dess tillkomst får ses mot bakgrunden av
en viss förskjutning, som ägde rum särskilt under 50-talet i
Wennerbergs livsåskådning och livskänsla. Visserligen förblev
han alltid ett stycke ungdomlig student med ungdomsfrisk levnadsglädje inom sig, men man lägger dock märke till, hurusom
intresset för allvarligare, särskilt religiösa ting blir allt starkare.
För musikern Wennerberg betydde detta, att den redan under
ungdomstiden vakna kärleken till andlig musik nu kommer att
dominera; vad han hädanefter komponerar på det profana området
intar en kvantitativt anspråkslös plats i hans produktion. Det
strängt religiösa allvar, som mer och mer präglar Wennerberg,
och som fordrade, att det kristna livet skulle ej blott läras utan
även förverkligas, ställde honom i nära kontakt med den pietistiska
riktningen~ Säkerligen bidrog till denna »väckelse» umgänget
med den allvarligt sinnade, unga hustrun; tillsammans med henne
började Wennerberg ett ingående studium av bibeln.
Tanken att komponera andliga verk i oratorieform hade tidigt
föresvävat Wennerberg: troligen redan under uppsalatiden sammanställde han sju oratorietexter i cyklisk följd på basis av Nya
Testamentet. Den första av dessa, Jesu födelse, komponerade tonsättaren under loppet av 1850-talet; därjämte sysslade han med
andra andliga tonsättningar: Stabat Mater och den omfattande
serien av Davids psalmer (för solo, kör och piano). Det var en
njutning för Wennerberg att i sitt enkla, men trevna hem hängiva
sig åt musiken genom att studera och komponera; särskilt i tillBrev den 16. okt. 1854 (i F. Wennerbergs ägo); citerat i S. TAUBE, a. a. Il,
sid. 194-196.
1


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free