- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
193

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

193
heller aldrig i jämförelse med flera av manskörerna Wennerbergs
blandade körer, bland vilka må framhävas den poetiskt mjuka och
känsliga Trasten i höstqvällen. — Andra körer blevo, då de först
hördes, mycket omtyckta, men råkade sedan i glömska. Till dem
höra »Framåt, framåt på ljusets bana», Svensk frihetssång och
Trum-Marsch, den sistnämnda på 50-talet »ett bravurstycke för
Uppsalasången» under Arpis ledning.1 »Hur länge skall i Norden»
sjunges i senare tid (med annan text) vanligen blott såsom »nubbvisa»; det berättas, att tonsättaren, när han själv en gång hörde
sången i denna travesterade form, »rynkat ögonbrynen och blivit
mäkta förgrymmad». 2
Ofta sjungen är »Säg oss ditt namn», utan tvekan en av Wennerbergs bästa studentkörer, men i popularitet kan den dock icke
jämställas med »Hör oss, Svea», med vilken kör Arpi vann segern
med sina sångare i Paris 1867, och »0 Gud, som styren>. De sistnämnda värdesättas särskilt av Carl Rupert Nyblom3 , och R. F.
von Willebrand4 skriver om »0 Gud, som styren>: »Här har han
[W-g] ock själv diktat texten och vid detta tillfälle mer än annars
i kvartetterna fått in ett moment av äkta poesi. Den välfunna
antitesen ’och starkare än Sveaborg’ i samklang med basarnas
hamrande tonsteg nedåt hör nog till det stoltaste, som studentsånglitteraturen har att uppvisa. Ingen, som hört den sången väl
sjungas, skall förneka, att den är ett mästerverk.»

*


Innan framställningen kommer över till Wennerbergs andliga
tonsättningar, skall blott fästas en smula uppmärksamhet vid
Auerbachs Keller. Om man så vill, kan Auerbachs Keller betraktas såsom fragment av en opera: stycket skulle med fördel
kunna framföras i dekorativ, scenisk inramning och med kostymer.
De uppträdande personerna äro Mephistopheles (baryton), Siebel
(i. tenor), Altmayer (2. tenor), Brander (i. bas) och Frosch (2. bas);
därtill kör av studenter.
Kompositionens två avdelningar fortlöpa var och en i ett; sär1
2
3

C. R. NYBLOM, a. a. II, sid. 234.
K. NYBLOM, a. a., sid. 6.
a. a. II, sid. 234.
• Finsk tidskrift,

13-29208.

1917.

Jeanson: Gunnar Wennerberg som musiker.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free