- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand, hans kunst og liv i billeder og tekst /
34

(1920) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Farvevirkningen er dristigt bygget over Gondolierens hvide Dragt, røde
Skærf, solbrændte Lød og sorte Haar, over Damens lyse, lette Skikkelse,
over en skinnende gul Baldakin og ikke mindst over den skønne, mildt
fortonede Baggrund med dens stolte Bygninger og brogede Liv. Et Par andre
Studier bør ogsaa nævnes i denne Forbindelse. En af dem er
Nivaagaardsamlingens af »de to Venezianerinder«. Dens Friskhed, Skælmeri og
Fornemhed hæver den højt; men desværre lader dens Farvevirkning meget
tilbage at ønske. Ejendommelige er ogsaa Studierne fra den stille Kanal
med de skønne Broer og af Aftenstemningen paa Canale grande.

illustration placeholder
KUNSTHISTORIKEREN N. L. HÖYEN.
Statens Museum for Kunst.


Gang paa Gang har Marstrand i sine Breve hævdet, at hans Kejser til
Italien i bogstavelig Forstand var Studierejser. De skulde dygtiggøre ham
til, ja muliggøre det for ham, at løse de store Opgaver, han længtes efter
at give sig i Kast med. Bejsen til Venedig blev den betydningsfuldeste af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmarstrand/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free