- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 26 (1906) /
201

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mysterieceremonier och deras ursprung, af Nathan Söderblom.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Mysterieceremonier och deras ursprung.



Af Nathan Söderblom.

Föreställningarna om mysterieriter och mysterieläror äro
företrädesvis hämtade från den familjekult med tillhörande invigning, som
hade sitt säte i Eleusis och som fick en sådan berömdhet och
betydelse i den antika världen. Ännu sedan det blifvit klart, att det
i Eleusis alls icke var fråga om någon urgammal, för mängden
förborgad vishet, utan att riterna, liksom öfverallt på religionens lägre
stadier, voro hufvudsak, spökar emellertid den inrotade uppfattningen,
att mysterier, hemliga riter, invigningar till bruk, regler och
traditioner, som omsorgsfullt hållas dolda för alla oinvigda, äro något i
religionens historia ovanligt, en undantagsföreteelse i behof af alldeles
särskild förklaring, där den förekommer.

Jag skall i det följande icke söka lämna någon statistik öfver
religiösa mysterier för att i detalj konstatera deras utbredning. En
sådan statistik möter tvenne svårigheter. Dels finns det områden,
där de etnografiska undersökningarna icke ge tillräckligt bestämda
upplysningar, för att man skall kunna draga bestämda slutsatser.
Man kan af berättelserna ana, att det finns mysterier. Men saken
är icke uppmärksammad och undersökt. Äfven på det område, hvaråt
jag här skall ägna uppmärksamhet, voro underrättelserna om
infödingarnas bruk och religiösa eller kvasireligiösa förehafvanden
mycket oklara och motsägande, tills A. W. Howitt först upptäckte hvad
invigningen i stammens mysterier betyder för dessa infödingar. Den
andra, mer ohjälpliga svårigheten för en statistik öfver mysteriebruk
ligger däri, att man med stor sannolikhet kan förmoda, att mysterier
funnits, som sedan, under den sociala och religiösa utvecklingen,
försvunnit. De australiska stammar, som äro längst komna och stå
i den lifligaste beröringen med de hvita, nämligen de som vistas i den
sydöstra delen, visa tecken, som tyda på, att, om de finge normalt
utvecklas, skulle mysterierna genombrytas och åtminstone en del af
det, som tillhör dem, bli commune bonum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:28:31 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ymer/1906/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free