- Project Runeberg -  Holland : rejseindtryck og studier /
87

(1891) [MARC] Author: Alfred Ipsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Amsterdam - De fine Grachter. De nye Kvarterer.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vi gerne have et ironisk Smil for vore meget livligere sydlige
Naboers Maade at spille paa. Sælsomt nok har der hos de
lavtboende og i det daglige ganske jævne Hollændere boet
en Smag for høj Pathos, som har gjort det naturlige saa vel
i deres sceniske Kunst som deres Poesi betydeligt Afbræk.
Der herskede i al Fald tidligere paa deres Teatre en temmelig
hul Deklamation, hvori alle sjælelige Nuancer udviskedes og
al Finhed gik tabt. De bedste af de nyere Skuespillere
stræbe nu sikkert nok efter at komme bort fra denne Maner;
men Rom byggedes ikke paa en Dag, heller ikke er det nogen
let Sag at bryde med gamle, indgroede Traditioner.

Jeg tør vanskelig fælde nogen Dom efter Selvsyn; thi
dels har jeg set altfor lidt af hollandsk Skuespilkunst, dels
manglede jeg de indgaaende sproglige Forkundskaber, uden
hvilke man vel skal vogte sig for at dømme. Tvende ibsenske
Stykker saa jeg i Amsterdam, „ Vildandender opførtes af det
kongelige Teaterselskab paa Stadt Schouwburg (det fornemste
Teater), og „Nora", der blev spillet paa et „frit Teater", af et
Selskab, som jeg tror var traadt sammen udtrykkelig i den
Hensigt at bringe det paa Scenen. Man var øjensynlig gaaet
til Opgaven med al mulig Pietet, og hele Forestillingen havde,
skønt den fandt Sted paa et lidet Varietéteater, en fuldstændig
literær Karakter. Den Skuespillerinde, som udførte Noras
Rolle, lagde megen Dygtighed for Dagen i de første Akters
mere stilfærdige Forhold; men, hvor Lidenskaben faaer Magten,
svigtede Evnerne hende, hun magtede ikke at gøre den
dybe Sønderrevethed hos dette paa Overfladen saa barnlige
Væsen blot nogenlunde troværdig. For Tarantellen var hun
meget for tung, og hvor hun i vanvittig Spænding forlanger
Champagne, lo Folk. Fænomenet var for fremmed. For
øvrigt gjorde det et lidt mærkeligt Indtryk at se Ibsen blive
spillet i disse Omgivelser paa et Teater, hvor Folk havde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:51:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aiholland/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free