- Project Runeberg -  Holland : rejseindtryck og studier /
259

(1891) [MARC] Author: Alfred Ipsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stive Linie havde forstenet dem, den italienske Dekadence
spændte sine glatte, skyfri Himle over pseudoklassiske
Landskaber med Nyrnbergerkvæg. For dem er Malerkunsten et
Fh-æparat af Farver, tilberedt i Følge en Kogebog, den var
intet Udtryk for Fantasi og personligt Følelsesliv. Derfor
blev disse Malere sig selv lig gennem hele deres Liv, der var
ingen Udvikling i deres Kunst, deres første Billeder lignede
de sidste, og de sidste de første.

Men der var ogsaa i Holland unge Malere eller
Maleremner, Folk, som følte, at det blev for lidt med al denne
akademiske Korrekthed og Hæderlighed, som gik om med en
ulykkelig Kærlighed til den gammel-nederlandske Kunst med
dens langt djærvere Naturopfattelse, som de dog ikke vidste
at tilegne sig. Da nu disse Folk kom i Berøring med den
nye franske Kunst, saa virkede den paa dem som en
Frigørelse og en Aabenbaring, den faldt i deres Sjæl som
tændende Ild og hjalp dem til at knytte Baandet igen med deres
egne Traditioner, hvoraf ogsaa den havde lært.

Saaledes fremstaar der omkring Midten af dette
Aarhundrede eller lidt senere en ny Kunst i Holland. Da den
unge Maler Bilders i 1860 vendte hjem fra en Udflugt til
Bryssel, hvor han havde set en Udstilling af moderne Kunst,
skrev han helt beruset af de nye Indtryk i sin Dagbog:
Troyon, Gourbet, Breton. Og. som det gik ham, gik det
mange. Den frigjorte, personlige Følelse sprænger
Skolelærdommens og Akademiets Baand.

Den største af disse Gennembrudsmænd, som overhovedet
den betydeligste hollandske Maler, er Josef Israels. Som
hans Navn antyder, er han Jøde og fødtes 1824 i Groningen.
Allerede i sine Drengeaar fordybede han sig i Studiet af
dybsindige og farverige jødiske Skrifter. I en Alder af sytten
Aar kom han som en lovende, ung Mand til Amsterdam,

17*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:51:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aiholland/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free