- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
26

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens första period - Brytningstiden - Klostren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

också i denna avskilda krets, och de troende hade då att
välja: antingen att stanna kvar i denna förvärldsligade kyrka
eller övergiva den och söka sig en ny. Redan på 200-talet
finna vi därför, såsom Harnack berättar, huru hela
församlingar, anförda av sina biskopar, draga ut i öknen, hur
andra sälja allt det de äga för att kunna leva blott för
och med Kristus. Huvudlandet för denna mer och mer
asketiska rörelse var Egypten, men samma rörelse återfinnes
ock i Palestina och Syrien, och tack vare den började
öknarna att befolkas av dessa världsskygga enslingar, av vilka
några blott hängåvo sig åt religiösa drömmerier, andra drevo
verkliga orgier i orientalisk askes. Denna asketiska
fanatism röjde emellertid redan från början tendenser att urarta
till självsvåld och ren sedeslöshet, och det var därför ganska
naturligt, att det från antikens statsskick nedärvda sinnet
för ordning och fasta organisationsformer skulle reagera
häremot. Tack vare denna romerska insats utvecklade sig
eremiten till munk.

Redan på den helige Antonios’ tid hade eremiter
sammanslutit sig till ett slags kolonier, under ledning av någon
berömd anakoret. Men den förste, som stiftade ett dylikt
samfund, vars medlemmar bundos av en fast regel, var
egyptern Pakhomios (i början av 300-talet), och på några
få år kom denna första munkorden att omfatta flera tusen
munkar. Därmed hade en sträng disciplin trätt i stället för
det forna självsvåldet. Den första “regeln“ följdes snart av
andra, av vilka Basilios’ är den förnämsta, och denna orden
spred sig hastigt, särskilt genom Hieronymus, också till
västerlandet. I det hela stodo likväl de första munksamfunden, även
här, på orientalisk grund, och deras syfte var fortfarande
askes och flykt från världen. Men redan tidigt visar sig i
västerlandet en annan tendens: västerlandets barbariska
handlingskraft i motsats till Orientens kvietism. I det kloster,
som Hieronymus stiftade, drevos, såsom redan påpekats, även
vetenskapliga studier, och dessa voro likaledes
huvuduppgiften i det syditalienska kloster, Vivarium, dit Cassiodorus —
om vilken strax skall talas — vid mitten av 500-talet drog
sig tillbaka. Men fullt genomfört blev detta program först
i den orden, som nu stiftades i västerlandet och som på
kort tid utträngde de österländska. Det var
benediktinerorden, som i början av 500-talet grundades av Benedictus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free