Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens första period - Kulturens nyvaknande - Kyrkans latinska litteratur 600—1050 - Den lärda litteraturen - Djursagan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
komedier mycket litet såsom lektyr i ett nunnekloster, och det
var ett motgift, som Hrotsvita med sina dramer ville giva.
Dessa skildra därför ej otuktiga kärleksförbindelser,
våldtäkt och dylikt såsom den romerske komediförfattaren gjort,
utan kristna jungfrurs heroiska kyskhet. Men å den andra
sidan var dock Terentius i viss mån hennes mönster, både
språkligt och estetiskt, ehuru mindre än man kunnat
förmoda. För det första äro Hrotsvitas stycken på prosa och
ej på vers. För det andra är byggnaden här, liksom i
medeltidens mysterier, fullkomligt episk, och någon intrig
såsom i den nyattiska komedien förekommer här icke, utan
blott en enkel helgonlegend, som genom dialogformen fått
karaktären av ett drama. De hava heller aldrig varit
spelade och skrevos troligen endast för att i likhet med
de rent episka legenderna tjäna nunnorna såsom en
uppbygglig läsning. För det medeltida dramats utveckling sakna
de all betydelse, och i dess historia äro de blott ett kuriosum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>