- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
84

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens första period - Kulturens nyvaknande - Den germanska folkdiktningen - Den nordiska litteraturen - Den iriska litteraturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

spännande dramatiskt liv, karaktärerna, särskilt kvinnokaraktärer
såsom Brynhild och Gudrun, tecknas med ett psykologiskt
intresse, som knappt finnes i de homeriska dikterna och alls
ej i chansons de geste, över hjältarne — Sigurd, Hjalmar
och Angantyr — förstå författarne att kasta ett skimmer
av verklig idealitet, utan att de därför upphöra att vara
mänskliga, och tragiken, människornas fruktlösa kamp mot
ödet, kommer här fram med samma styrka som i den
grekiska hjältedikten. Över dem alla ligger utbredd en doft
av ridderlig romantik — av vikingalivets ridderlighet, som
förebådar medeltidens — och det var denna romantik, som
så mäktigt grep sinnena, när eddadikten mot 1700-talets
slut blev bekant för Europa. Även formellt blevo dessa
kväden då förebilden för Oehlenschlägers och Tegnérs av
fria romanser bestående eper, och för romantikens
genombrott fingo de en avgörande betydelse.

DEN IRISKA LITTERATUREN



Ännu återstår emellertid en barbarlitteratur, som även
haft betydelse både för medeltiden och för 1700-talet, ehuru
kanske mindre i verkligheten än inom den litteraturhistoriska
diskussionen. Det är den keltiska. I varje fall har denna
varit mycket rik både såsom lyrik och epik. Den lyriska
diktningens bärare voro barderna — “filed“ som de hette
på iriska — vilka däremot aldrig sysslade med episk poesi.
I sina kväden kunde de visserligen beröra historiska
händelser, men blott såsom utgångspunkter för de
hyllningssånger, de diktade till ära för fursten, vid vars hov de
vistades, eller de niddikter, som de författade mot hans
fiender. En grekisk resande i Gallien omtalar dylika barder
redan omkring 240 f. K., och de hava fortlevat i Wales
ända in i senaste tid. Men synnerligen högt i poetiskt
avseende synes denna bardpoesi ej hava stått, utan närmast
liknat den isländska skaldepoesien samt liksom denna varit
byggd på lärda och dunkla omskrivningar. Att den iriska
barddiktningen varit av betydelse för den utveckling, som
den senare isländska skaldepoesien fick, är därför en hypotes,
som ej alldeles kan avvisas, ty genom de norska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free