- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
296

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Dramat - Mysteriet och miraklet - Det allvarliga dramat utom Frankrike

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

var denna art icke, ty den förekom redan såsom liturgiskt
drama, och även Hilarius skrev ett drama, som hade den
helige Nicolaus till hjälte och liksom Bodels stycke gick ut
på att prisa helgonets underbara förmåga att tillrättaskaffa
tjuvgods. Men dessa mirakler tyckas nu hava blivit de mest
populära och uppfördes naturligtvis på det ifrågavarande
helgonets festdag.

DET ALLVARLIGA DRAMAT UTOM FRANKRIKE



Av samma art som det franska torde medeltidsdramat
hava varit i det övriga Europa. I England uppfördes
naturligtvis franska spel, ehuru underrättelserna härom äro få; det
äldsta, som omtalas, är ett Ludus de S. Katherina, som
1100 spelades i Dunstaple, men om det varit på latin eller
franska, veta vi icke; på engelska var det i varje fall ej.
Det äldsta spanska mysterium, som finnes, är ett blott i
fragment bevarat trettondagsspel från början av 1200-talet,
men att dylika spel varit ganska vanliga framgår av en lag
från 1250-talet, där spel om Kristi födelse, konungarnas
tillbedjan och uppståndelsen tillåtas, under det att andra
förbjudas. Bättre är det tyska medeltidsdramat känt, och flera
latinska liturgiska dramer finnas här från 1000- och
1100-talen; de äldsta på tyska äro likväl först från 1300-talet.

En mera egendomlig utbildning fick enligt Ernesto Monaci
det allvarliga medeltidsdramat i Italien. I Umbrien — S.
Franciscus’ hembygd — utvecklade sig en rik folklig och
svärmiskt religiös lyrik. Dessa sånger kallades laude, och
ur dem växte ett folkligt religiöst drama fram, eller rättare
sagt: både ur dessa laude och ur det liturgiska dramat. Detta
liturgiska drama hade i Italien självständigt uppstått ur
samma förutsättningar som i Frankrike, men höll sig längre
än där på latin; ännu från 1300-talet hava vi kvar stora
latinska dramer. Enligt Monacis teori utvecklade sig det
italienska dramat ur det liturgiska, men i nära anslutning till
laude. Dessa, ett slags religiösa ballader, hade nämligen ofta
dialogform, och fördelade man nu de olika partierna i dessa
dialoger på uppträdande personer, så hade man ett litet drama.
Det var också vad man gjorde. Men väckelsen härtill fick man
från det liturgiska dramat, När denna övergång skett från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free