- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
297

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Dramat - Det allvarliga dramat utom Frankrike - Det komiska dramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de av blott en person sjungna laude till de dramatiska, vet
man ej, men troligen skedde det redan på 1200-talet. De
utfördes i de umbriska kyrkorna, på umbrisk dialekt och
med en viss, om ock obetydlig scenisk apparat. Helst skildrade
man i dem den yttersta domen, men även andra bibliska
scener, och källan var samma liturgiska texter, som
begagnades i de liturgiska dramerna. Från Umbrien utbredde sig
dessa laude över hela södra Italien och nådde sin högsta
blomstring på 1400-talet.

DET KOMISKA DRAMAT



Mindre känt är medeltidens komiska skådespel, och några
rester av ett dylikt från denna period hava vi endast i
Frankrike. Men vad Italien beträffar, är det ej alldeles
omöjligt, att ett samband med den antika farsen verkligen
finnes. Den commedia dell’ arte, som vi visserligen först på
1500-talet lära känna, men som utan allt tvivel funnits under
medeltiden, företer nämligen så pass stor överensstämmelse
med den romerska atellanen, att man har svårt att betvivla
ett direkt samband. Men för Frankrike kan något dylikt
knappast antagas, och där har medeltidskomedien tydligen
uppstått ur folkleken — alldeles som i Grekland. Vi
behöva i detta fall blott analysera de båda äldsta franska komedier,
som vi hava: Adam de la Halle’s Li jeu de la feuillée
(Spelet i lövsalen) och Robin et Marion. Den förra är i
själva verket en rad av farser, knutna till varandra med en
ganska svag tråd. Stycket börjar därmed, att mäster Adam
själv uppträder och talar om, att nu tänker han resa till
Paris och studera. Då några vänner söka avråda honom,
ger han en drastisk beskrivning på sin hustru — en
farsartad dialog om äktenskapet, ett bland medeltidens mest
omtyckta motiv. Men för resan behöver han mynt, hans
gamle snåle fader vill ej öppna börsen — och nu kommer
en ny satir: mot girigbukarna i Arras och för övrigt också
mot andra lyten i den goda staden. Skämtets ledare är här
en läkare, som tillåter sig en serie indiskretioner mot
åtskilliga då troligen välbekanta borgare och borgarkvinnor.
Så följer en tredje fars. En tiggarmunk uppträder och prisar
sina undergörande reliker — också ett omtyckt gyckel, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free