Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Allmän översikt - Tyskland - Frankrike
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
konsthantverk, som också utövades av hantverkare, och någon
inspiration förekommer här naturligtvis icke. Dessa
mästersångarskolor fortsattes väl länge; den sista, i Ulm,
upplöstes först 1839. Men om mästersångarnes dikter ha endast
några få litteraturhistoriker orkat taga kännedom. Ingen
enda mästersångares namn har övergått till eftervärlden, ty
de få, som tillhöra litteraturen, såsom Hans Sachs, göra
detta icke såsom mästersångare, utan på grund av de dikter,
som de skrivit vid sidan av sin verksamhet såsom
mästersångare och oberoende av skolans tabulatur.
Den tyska medeltidspoesien upplöses således i allegori, i
didaktik och i hantverksmässig mästersång. Med
reformationen kom visserligen en ny kulturströmning, men denna
var ej nog kraftig att göra slut på medeltiden, utan
denna fortlevde här med nästan oförminskad kraft ända
in på 1600-talet. Av praktiska skäl behandlas dock denna
reformationens medeltidslitteratur i samband med
senrenässansens.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>