- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
320

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det allvarliga dramat under 1400-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sitt krav på rättvisa. Han dömer brorsonen till döden, och
då ingen vill utföra domen, sticker han själv ned den
brottslige. Men sinnesrörelsen griper honom så, att han
känner döden nalkas. Prästen vägrar emellertid att giva
honom sakramentet, enär han icke bekänt sin sista synd:
dråpet på brorsonen. Detta vill den döende likväl ej erkänna
såsom någon synd. Då prästen vidhåller sin ståndpunkt,
sker ett under. Av osynliga händer sänkes hostian ned från
himlen till rättfärdighetens omutlige försvarare, och denne
dör i frid, ty Gud själv har gillat hans gärning — en scen
av gripande mystisk skönhet.

Andra moraliteter ställa sig på ett lägre socialt plan och
erinra därför mera om 1500-talets borgerliga lustspel, såsom
Une pauvre fille villageoise, vilket stycke handlar om en
fattig, men dygdig flicka, som en herreman vill förföra,
men som slutligen tack vare sin dygd blir gift med denne.
En tredje moralitet, L’enfan ingrat, dramatiserar ett
“exempel“, som förekommer i de flesta predikomagasin från
medeltiden. Sonen, till vilken de gamla föräldrarna avstått all sin
egendom, är otacksam och snål samt vill ej ge dem
tillräcklig föda, men till straff biter sig en ful padda fast i
sonens ansikte. Och detta är även innehållet i den franska
moraliteten.

Det fanns dock även en annan grupp av moraliteter, som
under 1400- och 1500-talen blevo de mest populära, och
det var de allegoriska moraliteterna. Såsom exempel kunna
vi välja Moralité nouvelle très bonne et très excellente de
Charité. Stycket inledes med en predikan över
Korinterbrevets berömda ord om kärleken, därpå följer ett komiskt
förspel och sedan den egentliga moraliteten, som utgör en
illustration till den inledande predikan om människokärleken.
Charité säger sig vara utskickad av Gud att uppfostra Le
Monde. Denne lovar väl först att följa Charité, men låter
snart förleda sig av Jeunesse och Tricherie, och denna
senare kör bort Charité, som söker sin tillflykt hos Le Riche
Avaricieux. Men denne ockrare vill naturligtvis ej veta av
Charité, och han beger sig därför till Le Riche Vertueux.
Samtidigt börjar det gå illa för de andra. Jeunesse, som i
början av stycket obarmhärtigt jagat bort sin moder, La
Vieillesse, råkar slutligen i strid med La Mort och blir
ihjälslagen. Strax därefter slutar Le Riche Avaricieux sina dagar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0338.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free