- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
322

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det allvarliga dramat under 1400-talet - Den medeltida teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en cykel, bestående av en massa enskilda dramer, och för
det andra är det sant endast om mysteriet, men varken om
helgonlegenden, miraklet eller moraliteten, som alla hava en
relativt begränsad handling. Men ur en annan synpunkt
är domen riktig. Figurerna i ett medeltida skådespel äro
aldrig fyllda av ett dramatiskt liv. De läsa upp sin läxa,
men de leva icke, och det hela är därför blott en berättelse,
framställd i åskådlig form av handlande personer. Det var
också här, som renässansen gjorde sin stora insats. Först
då Marlowe och Shakspere blåst liv i dramats gestalter, först
då de psykologiskt fördjupat dem, förvandlades den
dramatiserade berättelsen till ett verkligt, modernt drama.

Till en del sammanhängde bristerna hos det medeltida,
skådespelet med det sätt, varpå det uppfördes, och då den
medeltida scenen fortlevde långt in i renässansen och fick
betydelse även för dess drama, är det nödvändigt att taga
någon hänsyn till den medeltida teaterns historia. Den
övergång från ett religiöst drama till ett världsligt, som vi nyss
iakttagit, sammanhänger säkerligen också med teaterns yttre
historia — därmed att de prästerliga skådespelarna ersattes
av borgare.

DEN MEDELTIDA TEATERN



De äldsta spelen uppfördes, såsom vi minnas, i kyrkorna
och av prästerna. Men redan på 1200-talet hade de flyttats
ut i det fria, och åtminstone på 1200-talet hade den
dramatiska verksamheten övertagits av borgerliga gillen eller puyer.
De uppträdande blevo nu naturligtvis gillebröderna. Några
av dessa puyer fortlevde, om än ej såsom dramatiska
sällskap, ända in på 1600-talet. Men på 1400-talet övertogs
dramat i stället av därmed besläktade korporationer, de s. k.
confrérierna, somliga hantverksgillen, andra sammanslutningar
av olika slags folk, präster, hantverkare, köpmän o. s. v.
till gemensam hjälp, gemensam gudsdyrkan m. m. Ibland
uppförde de ett skådespel till ära för gillets helgon, ibland
blott för att utföra ett fromt verk, ty det var fortfarande
en dramatisk föreställning under medeltiden. Någon gång
kunde ett dylikt confrérie i detta syfte konstituera sig för
tillfället; andra ägnade sig däremot mera permanent åt denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free