- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
323

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Den medeltida teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

verksamhet. Flera dylika sällskap funnos, men det
ryktbaraste var Confrérie de la Passion i Paris. Dess äldsta historia
är ganska dunkel. På 1390-talet tyckas myndigheterna i
Paris hava förbjudit sällskapets föreställningar på grund av
de oordningar, som dessa framkallade. På under medeltiden
vanligt sätt vädjade confrériet då till konungen, som 1402
utfärdade ett privilegium för sällskapet att i Paris uppföra
“mystères de la passion, de la resurrection et de saints“.
Detta är världens äldsta teaterprivilegium, och det gav på
sätt och vis sällskapet en ny karaktär. Det hade bildats
för att utöva gästfrihet mot de främlingar, som kommo till
Paris, sedan den befästade stadens portar stängts, men nu
blev det snarast ett teatersällskap eller åtminstone ett
borgargille, som hade sin inkomst av en teater, på vilken i regeln
gillebrödema själva uppträdde såsom aktörer. Deras stycken
spelades äldst — på söndagar och helgdagar — i det Hôpital
de la Trinité, som gillet upprättat till härbärge åt de nyss
omtalade resandena. Där stannade man till 1539, och efter
några flyttningar slog sig sällskapet 1548 ned i Hôtel de
Bourgogne. Endast några månader därefter drabbades
emellertid den medeltida teatern av ett dråpslag. 1548
utfärdades nämligen ett förbud mot att i Paris uppföra mystères
de la passion och mystères sacrés. Det återstod således blott
mystères profanes. Samtidigt uppträdde emellertid ordentliga
teatertrupper av yrkesskådespelare, mot vilka det gamla
medeltidsgillet fick kämpa för sitt privilegium att ensamt uppföra
dramer i Paris, och denna strid slutade så, att confrériet
mot en viss avgift och erhållande av vissa loger hyrde ut
sitt privilegium och sin teater till olika yrkestrupper. Men
privilegiet var svårt att upprätthålla, och genom en kunglig
order av 1629 nödgades sällskapet att mot tre livres per
representation avstå sina rättigheter till La troupe royale des
comédiens. 1676 blev slutligen hela brödraskapet upplöst.
För medeltiden var uppförandet av ett mysterium eller en
moralitet en from handling, för vilken alla goda kristna
intresserade sig. Så beslöto borgare i Seurre 1496 att giva
ett spel om S. Martin “på det att det gemena folket måtte
se och klart förstå, huru heligt och fromt staden Seurres
patron under sitt liv levat“. Även uppfördes dylika spel
för att avvända en pest, för att framhålla värdet av några
reliker m. m. Men ofta kunde naturligtvis också världsliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free