- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
324

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Den medeltida teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

motiv inmänga sig. Emellertid intresserade sig alla
samhällsklasser för en dylik föreställning, särskilt prästerna, som
ofta bidrogo med penningar, lånade ut nödiga rekvisita samt
uppträdde som aktörer och författare. Även adeln var
intresserad, men ivrigast voro borgarne, och flera stycken
uppfördes på respektive städers bekostnad. Vid dylika tillfällen
utsågs ofta en kommission, som skulle ombestyra själva
representationen, vilken även var en ekonomisk fördel för staden
genom den mängd av främlingar, som strömmade till.
Vanligare var dock, att staden blott lämnade ett bidrag och att
återstoden sammansköts av enskilda och korporationer. Men
allra vanligast var, att något brödraskap åtog sig saken,
anskaffade och betalade pjäsen, anordnade representationen
m. m. För en föreställning i Valenciennes 1547 finnes ett
mycket upplysande kontrakt. Ett större antal borgare
sammanslöto sig då för tillfället till ett sällskap, och såsom
ledare utsagos tretton superintendenter, vilka sins emellan
fördelade arbetet; några skulle övervaka uppförandet av
teaterbyggnaden, andra iscensättningen, några musiken och åter
andra maskineriet. Pjäsen beställdes hos en präst, en skrivare
och en borgare, varefter dessas arbete skulle överses av några
“lärda doktorer“, som biskopen skulle utse. Utom av de tretton
superintendenterna undertecknades kontraktet av trettiotre
skådespelare, vilka förbundo sig — vid vite av böter —
att i rätt tid infinna sig vid repetitionerna, som började kl.
7 på morgonen, att hålla sig nyktra o. s. v. För att
betäcka utgifterna och eventuella böter erlade var och en en
écu i guld. Inkomsterna blevo 4,680 livres och överskottet
något över 1,200. Detta fördelades av superintendenterna
mellan författarna och skådespelarna allt efter deras
betydelse.

Aktörer för en dylik föreställning hopsamlades från alla
håll. Genom ett offentligt utrop, som gjordes genom en
grann procession, uppmanades hugade borgare att anmäla
sig, och det behövdes många medverkande, ty rollerna kunde
någon gång vara flera hundra, ehuru mycket ofta en person
utförde flere; exempel finnas dock på motsatsen — så
spelades i ett drama “lille Isak“ (d. v. s. Isak som barn) av
en och “store Isak“ av en annan. Aktörerna tillhörde alla
klasser, präster, advokater, hantverkare o. s. v. Men alla
voro de män, vilket väl sammanhängde med dramats

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free