- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
326

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Den medeltida teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Sedan man anskaffat skådespelare, återstod att beställa
dramat. I de flesta fall skrevos dessa nog av kyrkans män,
och av aderton kända mysterieförfattare äro nio andliga.

Viktigast är teaterns inrättning. I Paris fanns en
permanent teater, men någon beskrivning över denna, i L’Hôpital
de la Trinité, finnes ej. I landsorten däremot uppfördes
teaterbyggnaderna för tillfället, och över dem har man flera
noggranna beskrivningar: av teatern i Valenciennes finnes
t. o. m. en avbildning.

Förut trodde man, att den medeltida scenen gick i höjden,
bestod av tre våningar: nederst helvetet, så jorden och överst
paradiset. Detta är emellertid alldeles orätt, och misstaget
har uppkommit genom en förblandning med den i etager
delade åskådarplatsen. En medeltida scen bestod i stället
av en öppen estrad i en enda våning utan ridå, och
utan fond eller sidodekorationer. På denna estrad befunno
sig olika hus, “mansions“, som angåvo de olika
lokaliteter, vilka förekommo i dramat. I Valenciennes hade man
längst till vänster en paviljong, över vilken Gud Fader
befann sig, omgiven av de fyra kardinaldygderna, d. v. s.
Paradiset. Ett stycke längre åt höger reste sig en mur.
genombruten av en port. Det var staden Nazareth. Sedan
kommo i ordning templet, staden Jerusalem, palatset,
biskoparnes hus, och framför detta en urhålkad bassäng, i vilken man
såg ett litet fartyg. Denna bassäng skulle föreställa havet,
och längst till höger befann sig helvetet i form av tvänne
torn. Men alldeles samma scen beskrives i ett drama från
1100-talet, La résurrection du Sauveur. Låtom oss först —
heter det i prologen — disponera “les mansions“. Först
korset och därefter graven. Det bör ock finnas ett häkte
för att innesluta fångarna. Helvetet skall vara på ena
sidan och “les mansions“ på den andra, därpå himlen. Och
på trappstegen skall Pilatus sitta med sina sex eller sju
kavaljerer. På andra sidan skall Kaifas och “hela judendomen“ stå.

Dessa sista uppgifter föra oss in på en annan
egendomlighet för den medeltida scenen. Då stycket började,
befunno sig nämligen alla skådespelarne inne på scenen, var
och en sittande framför den “mansion“, som tillkom honom.
Gud Fader i Paradiset, Herodes i sitt palats, översteprästen
i templet, och där sutto de under hela skådespelet. De,
som skulle uppträda i en scen, reste sig från sin plats och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free