- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
105

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Högrenässansen i Italien - Bojardo - Ariosto

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utkommit 1486 och hade väckt ett ofantligt uppseende, så
stort att hovet i Ferrara delade sig i två grupper:
Orlando-beundrare och Rinaldo-beundrare. Då nu dikten förblev
ofullbordad, skyndade sig flera att fortsätta den, men dessa
försök förbleknade alldeles inför det epos, som Ariosto utgav.

ARIOSTO



Ludovico Ariosto (f. 1474, d. 1533) tillhörde liksom
Bojardo hovet i Ferrara, ehuru i en mera underordnad
ställning, och han fick där till sist, efter åtskilliga
vedervärdigheter, ett visserligen ej rikligt, men dock tillräckligt bröd.
Liksom Bojardo hade även han en god klassisk bildning,
och hans första dikter, före 1503, äro också latinska. Till
sin person var han en älskvärd, i det praktiska livet något
tankspridd drömmare, som helt gick upp i sin diktning. Av
denna har man nu förglömt det mesta för hans Orlando
furioso — men med orätt, ty hans sju satirer höra onekligen
till det bästa av denna tids poesi. De äro snarast poetiska
epistlar, handlande om hans enskilda angelägenheter, fyllda
av hans älskvärda, glada och förnöjda världsåskådning,
sällan av någon bitter satir, utan mera av en godmodig
humor.

Den popularitet, som Bojardos dikt förvärvat, lockade
honom att fortsätta den, och 1506 påbörjade han sin dikt,
just på den punkt, där Bojardo brutit av. Den första
upplagan utkom 1516, men han omarbetade den högst
väsentligt, och i detta nya skick trycktes dikten 1532. Hjälten
var densamme, Orlando, som här skildras icke blott såsom
förälskad, utan såsom vansinnig av kärlek — liksom Ivain,
Tristan och andra av det runda bordets riddare. Att åter
knyta berättelsens trådar i en dikt, där huvudhandlingen
hade så ringa betydelse som i Orlando innamorato och där
allt blott var anlagt på episoderna — detta var en
jämförelsevis lätt uppgift. Och en dylik anknytning till ett äldre
epos hade också vissa fördelar. Bojardos dikt kom
därigenom att bilda en tradition, till vilken han anknöt — en
liknande tradition, som förelåg för Homeros och
Rolandsångens författare i de nu förlorade dikter, i vilka deras
hjältegestalter redan utbildats. Ariosto kom härigenom att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free