- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
36

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 1. Dogmens definition - III. Dogmens rot och konstitutiva element

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 7

ningar och sitt moraliska lif, obegriplig och outhärdlig
som ett hån mot sunda förnuftet. Men den katolska
dogmen förklaras ganska lätt ur historisk synpunkt, om
man studerar dess djupa samband med kyrkans föregående
evolution. Den är dennas logiska ändpunkt och slutföljd.

Den nya dogmen har sin rot i den katolska kyrkans
eget begrepp. Ur detta har den utgått, liksom plantan
uppspirar ur det i jorden sådda fröet. Påfvens ofelbarhet
är endast det sista uttrycket och den fullbordade formen
för kyrkans ofelbarhet. Hvad skulle en abstrakt ofelbarhet
vara, som, för att utöfvas och regera öfver förhållandena,
icke hade ett ofelbart organ som hon?

Påfvens ofelbarhet härleder sig faktiskt och rättsligen
från kyrkans.

Rättsligen är satsen klar; en enkel slutledning förslår
att visa detta. Om konciliet är ofelbart, är påfven det
också, efter som konciliet förklarat honom vara detta. Om
påfven icke är det, är det ekumeniska konciliet det icke
heller, och i detta fall är det förbi med konciliets
auktoritet, och den katolska auktoritetens hela system ramlar
alldeles.

Man kan häraf förstå, hvarför den nya dogmen, huru
oerhörd den än syntes vara, så lätt segrade öfver sina
motståndare. Den opposition, som i Vatikanen och i
kyrkan gjordes mot densamma, var fåfäng, alldenstund den
saknade princip och grundval. För gallikanerna och de
frisinnade katolikerna återstod endast att argumentera mot
förfaringssättet. De angrepo formfel, vare sig i sättet för
konciliets sammankallande eller för dess öfverläggningar
och omröstningar, bräckliga vapen, som dessutom föllo
ur deras darrande händer i samma stund konciliet själft
förklarat sina åtgärder regelbundna. Opponenterna funno
sig sålunda bragta till alternativet att utan förbehåll
underkasta sig eller framhärda i sin individuella mening,
protestantismens och allt kätteris princip. Det är numer
logiskt omöjligt att tro på kyrkans ofelbarhet utan att tro

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free