- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
165

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - I. Lagen för den katolska hierarkins bildande

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

65

arbetat på att uppbygga och upprätthålla detta biskopens
af Rom på en gång religiösa och politiska välde. Det är
ett välde, har man sagt, »icke mindre synbart och
påtagligt än republiken Venedig eller konungariket Frankrike».
Dess historia liknar i själfva verket alla politiska väldens,
dess anspråkslösa och aflägsna ursprung är af samma
natur, det har tider af häpnadsväckande tillväxt och tider
af förödmjukelse och förfall. Om Frankrikes konungarike
haft Klovis och Karl den store, har påfvedömet haft Leo I
och Gregorius den store. De maktlöse konungarne af
den första och den andra släkten åsamkade sig likväl
mycket mindre skam än påfvarne i g:e seklet, som man
till på köpet kunnat kalla pornokratins tidehvarf i Rom.

Och om Frankrike så när gått under i det hundraåriga
kriget, har icke påfvedömet varit nära att omkomma i den
babyloniska fångenskapen? Det är samma rad af triumfer
och nederlag, samma de täflande krafternas rörliga spel,
och hvarför skulle icke samma historia, efter samma
studier, på samma sätt förklara sig?

Att ur en oligarkisk kår af biskopar från Cypriani tid
en biskop utgår och höjer sig öfver de andra för att bli
medelpunkt och öfverhufvud åt de kristna, är en mycket
naturlig verkan af den koncentrationsrörelse, som
fram-bragtes i kyrkan sedan mera än ett århundrade. Att denna
genast öfvervägande biskop varit Roms biskop, har icke
detta varit den naturligaste verkan af den historiska rollen
hos en stad, som eröfrat världen och förblifvit rikets
metropol? Om kristendomen blef rikets religion, måste
icke Rom bli kristenhetens hufvudstad? Att slutligen
denne universelle biskop, uppstigen på en piedestal, som
ytterligare förhöjdes af allt annats fall för barbarernas
invasion, åsyftat den universella monarkin; att Gregorius
VII och Innocentius III haft sin teokratiska dröm, är
mycket väl begripligt, såsom det också är, att denna dröm
strandat och att påfvens politiska makt, sedan den snuddat
vid höjdpunkten, därefter börjat sjunka och försvagas.

χι

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free