- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
205

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - VI. Påfvedömets framtid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

205

en enda af dessa liberala ansatser utan att utan försköning
förkasta och fördöma den. Allt ifrån Lamennais’ försök
ända till pater Heckers amerikanism har denna erfarenhet
aldrig förnekat sig. Påfvarne kunna växla, men
påfvedömets hållning förblir densamma. Det är naivt att
förvåna sig häröfver. Den teokratiska idén är själfva
väsendet i dess institution.

Hvad som ytterligare utgör den stora styrkan i detta
styrelsesystem är, att man förblandar det med själfva
kyrkan och gör denna senare lika med religionen. Huru
många goda sinnen inbilla sig icke fortfarande, att det
påfliga systemets försvinnande skall föra med sig den
kristna kyrkans och till och med hela religionens
försvinnande. Det är sant, att teokratins anhängare göra allt för
att framkalla och föreviga denna inbillning. Men de göra
därvid just detsamma som kunglighetens försvarare gjorde,
då de satte likhetstecken mellan Frankrike och monarkin af
Guds nåde och påstodo, att den senares störtande skulle
tillintetgöra det förra. Ludvig XIV:s tron har förstörts;
Frankrike har börjat om en ny bana i friheten.
Sammaledes skall det gå religionen, då den teokratiska form, som
ännu behärskar henne i de katolska nationerna, afskaffats.
Är hon väl mindre kraftig och mindre verksam hos de
folk, som icke längre i Rom söka regeln för sin tro och
sina seder?

Katolicismen, säger man slutligen, gör ju eröfringar
och åstadkommer omvändelser? Kan den då icke genom
sina missioner utsträcka sig obegränsadt till de
protestantiska folken, de schismatiska orientalerna och de ännu
hedniska folken? Hvarför skulle icke påfvedömet medföra
världens religiösa och moraliska enhet? Att tvista om
partiella triumfer eller aflägsna förhoppningar skulle
emellertid icke tjäna något till. Om katolicismens framsteg
verkligen också vore lika verkliga som skenbara, skulle
de ändock icke mera bevisa sanningen af dess
öfvernatur-liga anspråk än t. ex. islamismens framsteg i Afrika kunna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free