- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
334

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - III. Auktoritetssystemets sista fäste

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

334

år i den folkligaste muntliga tradition innan de
skriftligen fixerades. De tjänade till predikotexter, till vapen
under tvister. De öfversattes spontant på grekiska med
nya former, för hvilka ingen öfvertog ansvaret.31 I detta
tillstånd samlades de af våra evangelister i deras arbeten
omkring ett halft sekel efter dens död, som gjort dem.
Grundharmonin i detta trefaldiga återgifvande bevisar
utan tvifvel den allmänna äktheten i Jesu lära och tillåter
historikern att säkert fatta dess hufvudtanke och riktiga
tonfall, och i religiös bemärkelse är Jesu evangelium
försäkradt om att lefva för alltid och under alla sekel, lika
väl som under sina första dagar, ådagalägga sin skapande
kraft. Men på samma gång hindra de oöfvervinneliga
svårigheterna och kvarstående dunkelheterna i våra tre
olika kanoniska texter för alltid att återställa
bokstafslydel-sen i den ofelbara codex, om hvilken vissa kristna alltid
drömma. »Mina ord», sade Jesus, »äro ande och lif.»
Hvad anden beträffar, är evangeliet odödligt; hvad
bokstafven angår, är det omöjligt att återställa den i dess
äkta form.

Här är emellertid en ändå allvarsammare fråga. Måste
man icke i de Jesu ord, som, historiskt sedt, äro de
säkraste, göra en åtskillnad mellan de gemensamma idéer,
hvilka tjäna till ram och häfstång åt hans religiösa tanke
och själfva denna tanke, mellan de begrepp, han erhållit
af sitt folks traditioner eller gängse meningar, och de
ursprungliga åskådningar, aningar och ingifvelser, som
fram-sprungo ur hans eget medvetande? Måste icke dessa för
att kunna meddelas, låna icke allenast språket, utan äfven
de allmänna uttrycksmedel, hvilka brukades af hans
samtida? Liksom Jesus till kött och blod tillhörde sin
folkstam, tillhörde han också sin generation och sin tid genom
de allmänna kunskaper han kunde äga om världen, om
dess historia, dess geografi, stjärnornas gång, himmelens
och underjordens regioner. Borttaga Jesus af Nazaret från
dessa villkor för hvarje mänsklig tillvaro, förneka honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free