- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
479

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 5. Den vetenskapliga teologin, dess innehåll och metod - II. På hvilka villkor kan teologin bli vetenskaplig

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

479

allmänt erkända otillräckligheten af de traditionella
historiska bevisen, i det de förklara, att om detta evangelium
icke är omedelbart ett verk af aposteln, Zebedei son,
ramlar hela kristendomen! Och på grund af ett dylikt
resonemang hoppas man påtvinga det kristna medvetandet
denna skrifts apostolocitet såsom trosartikel! Det är nästan
som om en kemist ville göra en teori om kininets ursprung
gällande, på den grund att medicinen finner det göra nytta
att bota feber. Vetenskapen fordrar mera uppriktighet.
I historien finnas saker så vissa, att man måste bejaka
dem, men också legendariska saker, som man måste erkänna
såsom sådana, och slutligen tvifvelaktiga saker, hvilka
man måste bekväma sig till att betvifla tills vidare. Man
kan visserligen komma vågen att sänka sig, om man i
densamma kastar en främmande vikt; men man förfalskar
dess utslag och brister på samma gång i vetenskaplig
ärlighet. Om det icke historiskt bevisats, att fjärde
evangelium är af aposteln Johannes, förmår intet utomhistorisk,t
resonemang åstadkomma, att det skrifvits af honom.

Ett annat exempel. I en viss teologisk skola, som
tror sig vara mycket frigjord, hoppas man härleda dogmen
om Kristi gudom af satsen om hans föruttillvaro, ehuru
intet nödvändigt samband finnes mellan begreppen om
föruttillvaro och gudomlighet, såsom Origenes’ teori om
alla människosjälars föruttillvaro visar. För att bringa
denna sats om Jesus’ af Nazaret föruttillvaro till antagande
tillägger man, såsom nyss förut för Johannes’ evangelium,
att den är kristendomens slutsten och att, om den
försvinner ur dogmatiken, ramlar hela den kristna tron. Man
afskär sålunda det vetenskapliga studiet af den progressiva
uppkomsten och utvecklingen af föruttillvarons begrepp
hos judarne och de första kristna, och man förfalskar
genom ett slags auktoritetsbud teologins vetenskapliga
karaktär. Men denna senare skall icke helt och hållet
vara en vetenskap förrän hon befriats från de gamla
trasorna af en metod, från hvilka hon förklarat sig afstå.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0489.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free