- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
480

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 5. Den vetenskapliga teologin, dess innehåll och metod - II. På hvilka villkor kan teologin bli vetenskaplig - III. Den religiösa och kristna erfarenhetens objektivitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4δθ

Teologins egentliga föremål, den del af realiteten,
som hon bör studera och göra känd, är att studera den
religiösa företeelsen i allmänhet och den kristna företeelsen
i synnerhet. Huru mystiska de religiösa företeelserna än
äro med afseende på sin första orsak och huru invecklade
de te sig i sina yttringar, äro de likväl psykologiska
fakta, som hvar och en återfinner först och främst inom
sig själf och därefter i det förflutna. Teologin har sålunda
till sitt förfogande två källor: psykologin och historien,
hvilkas förening bildar hela dess omedelbara och
medelbara observationsmetod. Historien är psykologin, som
går tillbaka så långt och så fullständigt som dokumenten
tillåta; psykologin är historien, fullföljd till närvarande
stund och ända till tänkarens personliga erfarenhet. Ingen
dualitet kommer sålunda att blottställa den teologiska
metoden. Ju ärligare denna metod tillämpas, desto
säkrare skola dess resultat vara. Om andens ärlighet är en
plikt i alla slags forskningar, synes den ändå mera ålägga
sig på det religiösa området, på hvilket illusionerna, därför
att de äro lättare, fordra större opartiskhet och vaksamhet.
Teologen, som icke känner andra upplysningskällor än
psykologin och historien, borde sålunda vara den mest
klarsynta psykolog och den strängaste kritiker. På detta
dubbla villkor skall han göra vetenskapligt arbete.

III.

Om objektivitetsgraden hos den religiösa
och kristna erfarenheten.

En oöfvervinnelig karaktär af subjektivitet vidlåder
alla mänskliga vetenskaper, af det skälet att alla stå i ett
dubbelt beroende af sinnesuppfattningen och andens för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free