- Project Runeberg -  Samlade skrifter i obunden stil / Minnen från Tyskland och Italien. Senare bandet /
364

[MARC] Author: P. D. A. Atterbom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

364

ren Campes utvalda samling af forntyska, fornitalienska och
nederländska målningar; särdeles den på en af nämnde taflor
befintliga Madonnan, i hvars hela gestalt ännu det grekiska
slaget .af idealformer och contourer omisskänneligt qvardröjer.
Jag är högst nyfiken att se, hvad jag i detta ämne kommer
att lära af de taflor, som man upptäckt i Herculanum och
Pompeji: de sägas tillhöra en redan förskämd antik; i alla
fall föregå de till tiden, såsom bekant är, den genom
Christendomen förorsakade metamorphosen. Gerna medger jag att
ändock en för begreppet ofyllig saltus eller hiatus återstår
mellan det Grekiskt-Hedniska måleriet, hvars charakter var
sta-tuarisk, eller rättare röjde en öfvervägande basreliefsnatur,
hvilket man, om äfven den antika målning, som kallas det
Al-dobrandinska Brölloppet, ej funnes just här i Rom att
betrakta, likafullt skulle kunna deducera såsom en
nödvändighet ur den Grekiska konst-organismens allmänna skaplynne, och
det Christna måleriet, som i sitt väsende, om det ock ärfde
från det förra några af formens konstmedel, dock följde en
alldeles motsatt princip, method och syftning. Kanske är och
förblifver denna lacun ofyllbar; ty, kan man invända,
hvarföre bibehöll icke den Byzantinska skolan, med sina
afkomlingar, den gamla urmodrens correcta technik, om ock andan
nödvändigt måste varda en helt annan? Hvaremot likväl kan
svaras: först och främst, att urmodren sjelf redan vid dottrens
födelse var ingenting mindre än ideal-regelbunden och correct;
for det andra, att Byzantinska måleriet, hvars region innehåller
så mycket ännu ouppdagadt, sannolikt mottagit vissa rent
orientaliska inflytelser och beståndsdelar, från Persien, Egypten, ja
tilläfventyrs Indien — inflytelser, hvilkas efterspanande
möjligtvis engång torde sprida ett nytt ljus öfver både det äldsta
christna måleriets och den äldsta christendomens (ännu så
dunkla) historia.

Men nog härom, tills vidare. Jag vill blott, särdeles i
afseende på Bellini och Perugino, tillägga Ehrensvärds
utrop i anledning af Petronii-kyrkan i Bologna: «Gamla taflor,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 03:22:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/atterbom/1-2/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free