Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Andra delen - VII. Om Herrens nattvard
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
504 Konkordieformeln. 11. / . Om Herrens nattvard.
Sedan, att åhörarnes tro må
genom Kristi testamentes ord
uppmuntras, stärkas och försäkras
om detta sakraments väsende och
frukt, om Kristi lekamens och
blods närvaro, om syndernas
förlåtelse och alla de välgärningar,
som genom Kristi död och blods
utgjutande äro oss förvärfvade och
blifva oss skänkta uti Kristi
testamente. Vidare, att brödets och
vinets elementer må blifva till
detta heliga bruk (hvarmedelst
Kristi lekamen och blod tillika
med dem gifves oss att äta och
dricka) helgade och välsignade,
såsom Paulus säger, 1 Kor. 10: 16:
» Välsignelsens kalk, den vi
välsigna» o. s. v. Men denna
välsignelse sker ej på annat sätt än
därigenom att man upprepar och
uppläser instiftelseorden.
Men denna välsignelse eller
Kristi instiftelseords uppläsande
ensamt gör intet sakrament, om
icke hela nattvardshandlingen,
såsom den är af Kristus instiftad,
tages i akt, till exempel när det
välsignade brödet ej utdelas eller
anammas utan antingen
innestän-ges, offras eller kringbäres. Ty
Kristi befallning »detta gören»,
som omfattar hela handlingen, bör
behållas hel och orubbad. Men
till förrättandet af detta sakrament
fordras, att brödet och vinet
blifver uti några kristnas samkväm
genom välsignelsen helgadt,
indeladt och anammadt, det är ätet
och drucket, samt Herrens död
förkunnad. Ty på detta sätt
framställer för oss den helige Paulus
hela handlingen, uti hvilken
brödet blifver brutet eller utdeladt
och anammadt (1 Kor. 10: 16).
Låt oss nu också komma till
det andra hufvudstycket, som vi
kort lörut hafva omförmält. På
det den sanna och kristliga läran
om Herrens nattvard måtte blifva
oförfalskad vidmakthållen och de
mångfaldiga afgudiska missbruken
och detta allraheligaste Kristi
testamentes förfalskande må
förekommas och afskaffas, är denna
nyttiga regel och rättesnöre tagen
utaf nattvardens instiftelseord:
Intet bör anses såsom ett sakrament
utom det bruk, som är af Kristus
instiftadt, eller utom den
förrättning, som är af Gud insatt.
Denna regel bör ingalunda förkastas,
ty hon bör och kan behållas med
stor frukt i Kristi församling.
Men orden »bruk och förrättande»
bemärka ej egentligen tron ej
heller det ätande allena, som sker
med munnen, utan hela det
utvärtes synliga förrättandet eller
görandet vid Herrens nattvard, som
blifvit af Kristus instiftadt. Men
därtill fordras välsignelsen eller
instiftelseorden, utdelandet och
anammandet, eller det välsignade
brödets och vinets utvärtes
ätande och drickande, som sker med
munnen, samt Kristi lekamens
och blods anammande. Och när
som, utom detta bruk, brödet uti
den påfviska mässan ej blifver
utdeladt utan antingen offradt,
inneslutet, kringburet eller framlagdt
att tillbedjas, bör det ej erkännas
för sakrament. Liksom äfven
dö-pelsevattnet, om det brukas att
döpa klockor, att böta spetälska
eller framhafves att tillbedjas, ej
anses såsom (döpelsens)
sakrament. Emot sådana påfviska
missbruk är denna regel satt, då
evangelii ljus åter igen begynte
lysa, och af d:r Luther själf
krist-ligen förklarad.
Emellertid bör man ej förtiga,
att sakramentarierna listigt,
spetsfundigt och vrångt med en falsk
uttydning skämma denna nyttiga
och nödiga regel att därmed för-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>