- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet : sex essäer /
25

(1906) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Selma Lagerlöf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fram eller falla undan vid händelsernas gäng, ty där står
folket själf i förgrunden, där har historien ryckt ned från
herrgårdarna i Värmland till bondgårdarna i Dalarna. Ingmar
Ingmarsson har emellertid alldeles samma uppgift som
Gösta Berling i den första och Gaetano i den andra historien.
Han är den förste bland likar och hans lif får flera sidor
än de andras. Men han är icke hjälten.

Hos oss är Selma Lagerlöf ensam om denna konst:
det stora folkeposet. Ensamhet betyder här snille.

*


II.



Ett berättarlynne och en stil som Selma Lagerlöfs
förfalla naturligtvis aldrig till spiritualitet. Spiritualitet är en
spenslig egenskap. Selma Lagerlöfs framställning är alltid
naiv. Hennes patos är för bredskuldradt för att tillåta så
vårdslösa konster med tankar och ord, som spiritualiteten
innebär. Det skiljer henne från alla hennes modärna
samtida här i landet, att hon aldrig skrifver en mening, hvars
betydelse och verkan hvilar på kvickhet.

Däremot kan hon någon enstaka gång släppa lös en
mera storstilad kvickhet i själfva uppställningen af sin
historia. Hon kan skämta, fastän hon aldrig är slagfärdig,
och bakom hennes allvar skymtar det ibland ett gäckeri,
som riktigt låter en andas ut. Narren behöfs vid hofvet,
och den lustiga personen får inte saknas i det allvarliga
skådespelet. Hur gycklande Selma Lagerlöf vågar skämta,
det visar den muntra historien om »morbror Ruben».

På sätt och vis är den nästan det mest fulländade
Selma Lagerlöf skrifvit. För det första är symboliken så
fruktansvärdt tydlig. Vidare är tonen så oefterhärmligt
säker, så löjeväckande förnumstig. Det finns ju annars
ställen i Selma Lagerlöfs arbeten, där man tycker, att hon
kunde ha behandlat sina vuxna läsare med litet mer
hänsyn till deras ålder, men här inpräntas barnalärdom och
därför passar tonen så innerligen väl. Slutligen är lynnet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:59:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bgrsvskald/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free