- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugusjätte årgången. 1909 /
30

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30 FÖKSTA MOSEBOK 3: 2 0—2 2

J 20Och mannen gaf sin hustru namnet Eva, ty hon blef
en moder åt allt lefvande. 21 Och Jahve (Gud) gjorde åt
<man-nen> och hans hustru kläder af skinn och klädde på dem.

22 Och Jahve (Gud) sade: »Se, mannen har blifvit såsom
en af oss, så att han vet hvad godt och ondt är. Må han nu
icke räcka ut sin hand och taga jämväl af lifvets träd och äta
och så lefva evinnerligen.» 23 Därför förvisade Jahve (Gud) honom
ur Edens lustgård, på det att han skulle bruka jorden, hvaraf
han var tagen. 24 Och han dref ut mannen och satte öster om
Edens lustgård keruberna jämte det ljungande svärdets lågor
för att bevaka vägen till lifvets träd.

Jahve», hvilket hade varit otänkbart (se v. 5). Hon har till en viss
grad kommit i besittning af något, som enligt berättelsen är
gudomliga väsens kännetecken. Skulle hon nu få vistas i
lustgården och sålunda ha tillträde till lifvets träd, skulle det innebära ett
förevigande af den falska själfständighet hon redan vunnit och en
fara för Gud själf, jfr 11: 6. Därför drifves hon ut för att föra det
mödosamma lif som v. 17 ff. skildrar, se ock v. 2. V. 24 »och han
satte» eg. »och han lät bo», lägra sig. Kerub är en äfven hos andra
folk förekommande föreställning. I G. T. har kerub betydelsen

1. väktare: så här och Hes. 28. Samma betydelse torde ligga till grund
för kerubens användning i templet, 2 Mos. 25:19 ff, 1 Kon. 6:23;

2. bärare: så i Ps. 18:11, 2 Sam. 22:11, Hez. 1 m. fl. Efter keruberna
på arkens lock (»nådastolen») säges Gud »trona öfver keruberna»
1 Sam. 4: 4, Ps. 80:2. »Det ljungande svärdet» synes vara tänkt som
ett själfständigt väsen, ej som ett svärd i någon af kerubernas hand.
Det bildar tillsammans med keruberna det symboliska uttrycket för
den sanningen, att oskuldens lycka och renhet ligger bakom
människan och att hon icke kan vinna den åter på denna jord. Men
paradiset finnes kvar och skall än en gång öppna sina portar, se
nedan.

Berättelsens förhållande till andra folks föreställningar.

1. Skapelsen: 2:4b—7. Någon fullständig och påtaglig
parallell till detta eller de öfriga styckena i kap. 2—3 har ännu
icke upptäckts hvarken i Babel eller annorstädes. Det
förtjänar emellertid att nämnas, att också enligt en mycket
gammal babylonisk text, som, i likhet med den förut till belysning
af kap. 1 anförda, talar om vattnet såsom det ursprungliga
och upprättandet af himlahvalfvet och jordens skapande såsom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:04:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1909/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free