- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugusjätte årgången. 1909 /
380

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

380 E. STAVE

den: de ha sina hemvist på en yta, som i norr ej sträcker
sig längre än till Armenien, i söder endast till Etiopien, i öster
når blott till Elam och i väster allenast till den feniciska
kolonien Tarsis i Spanien.

Hvad är det då som gör denna folktafla till något
enastående i hela religionshistorien, till ett dokument, som
förvandlar hela den dittills rådande uppfattningen af människorna?
Jo, det är den stora tanken, att det finns en mänsklighet, att
jordens folk äro ett släkte, att alla följaktligen böra betrakta
hvarandra som bröder. I ljuset af denna tanke få alla dessa
torra genealogiska uppräkningar: A. födde B., B. födde C,
C. födde D. o. s. v. ett nytt värde; ty det är i denna
form som Israel sökt ge uttryck åt sin tro på mänskligheten
såsom en, Det var icke antropologiska eller etnografiska
insikter, som man i första hand därmed ville uttrycka, utan det
var religiös kunskap, medvetandet om mänsklighetens brödraskap.

Detta brödraskap består emellertid icke egentligen däri,
att alla ha ett och samma jordiska ursprung, att de härstamma
från en man och en kvinna, utan däri, att människan, israelit
eller hedning, är skapad af Gud, att han har inblåst sin ande
i henne eller, för att tala med den yngre skapelseberättelsen,
att han skapat henne till sin bild, upplåtit hela världen åt
henne och gifvit henne budet att lägga den under sig men
samtidigt bevara gemenskapen med honom. På grund af denna
åskådning kan det i denna religion också blifva tal om en
mänsklighetens historia, om ett släkte, som ej blott har gemensamt
ursprung, och såsom vi strax skola se, äfven gemensamt mål.1

Den förvandling af med andra folk gemensamma
föreställningar om världens uppkomst och första historia, som Israels
andliga ledare härvid ha utfört, blir synnerligen tydlig vid en
jämförelse med babyloniernas tankar i detta ämne. Den
utomordentliga berättelse om världens tillkomst, som meddelas
på Bibelns första blad, innebär enligt den nutida vetenskapens
enstämmiga vittnesbörd en tydlig anslutning till babyloniernas
skapelsemyt. Men det vore oriktigt att säga, att Israel här

1 Jfr Köberle: Bleibende Bedeutung der biblischer Urgeschichte
1907 sid. 9 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:04:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1909/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free